Autoalan tiedotuskeskusken mukaan vuonna 2015 valtion verotulot liikenteestä olivat 7 767 miljoonaa euroa.
Saman lähteen mukaan perustienpito on maksanut keskimäärin 820 miljoonaa ja tiehankkeet 240 miljoonaa euroa vuodessa.
Vaikka verotuloista pyyhkäistäisiin pois erityisesti liikenteeseen kohdentumaton ALV ja menoihin lisättäisiin kuntien osuutta liikenteeseen, aivan ilmiselvästi liikenne tuottaa yhteiseen kassaan yli neljä miljardia euroa sellaista rahaa, joka on käytetty muuhun kuin liikenteeseen.
Ministeri Bernerin esittelemä ja auton keksimistäkin suuremmaksi liikenneuudistukseksi mainostama hanke on nyt kariutunut. Hesarin kolumnistin mukaan kyseessä oli liian edistyksellinen, Tekniikka & Talous kolumnistin mukaan väärin kritisoitu hanke.
Oma kantani on, että kyseessä oli perustaltaan sairas ja ministeri Bernerin populistisen falskisti esittelemä kusetus. Hävetköön hesari, hävetköön Tekniikka & Talous. Erotkoon joka käänteessä vakaasti kusettava ministeri Berner.
Jos rukoilisin, että autoalan toimijat saisivat myydyksi parempikatteisia ja maahantuontihinnaltaan kalliimpia ökyautoja ja toivottaisin tervetulleiksi arkiliikenteessä valmistajan ilmoituksia paljon enemmän kuluttavat monsterit lisätäkseni ilmakehän kituvaa CO2-kuormaa ja vuodattaakseni kansantaloudesta varoja ulos liikennenimikkeellä, ministeri Bernerin hanke olisi kaikunut evankeliumina korvissani.
Olennaisin ministeri Bernerin esityksessä olikin vähintään neljän miljardin euron kaappaminen sotelta, opetukselta, poliisilta, armeijalta ym muulta kuin liikenteeltä. En pidä kusetuskaappausta auton keksimistä suurempana innovaationa. Osattiinhan se jo antiikin aikaan. En siis hämmästy ministeri Bernerin puuhia. Hämmästyn median pyhäkoululaisia/myötäkusettajia, jotka tulkkaavat yleisönsä ääliöksi.
mks