Presidentti Trump sijoitetaan nyt USA:n presidenttilistalla kolmanneksi kehnoimmaksi. Kakkostilan hän varmaan saavuttaa kunhan hänen hölmöilyjensä seuraukset nähdään ja ymmärretään. Ykköseksi hän ei toivottavasti yllä.
Uteliaisuus heräsi että ketkä nuo 2 muuta on? Arvelisin: Harding ja Bush jr.
Listojahan on monenlaisia, mutta itse olen kannattanut niitä, joissa "kehnous" ei ole suora arvio kyvykkyydestä vaan suhteessa tilanteen vaatimiin kykyihin.
Bush jr ei useimmilla listoilla pääse edes kärkikymmenikköön, koska hänen nähdään reagoineen WTC-iskuun voimakkaasti, vaikkakin (ainakin jälkikäteen nähtynä) harhaisesti.
Warren G. Hardingin Trump on jo ohittanut. Kummaltakin puuttuu valtiomiestaito ja kiinnostus asioiden syvälliseen ymmärtämiseen. Harding häviää Trumpille kirkkaasti ensisijassa siksi, että hän itse tiesi olevansa sopimaton presidentin virkaan.
Kärkeä pitävät kaksi sisällissodan sokeaa rakentajaa Franklin Pierce ja James Buchanan.
Pierce olisi varmasti innoissan Trumpin sotahuudosta "Make America Great Again" ja hänet Trump saattaa hyvinkin ohittaa.
Buchanan on kisassa kovempi luu, jonka välitön voittaminen kai vaatisi Trumpilta ydinsodan aloittamista. Toisaalta Buchananin totaalinen kelvottomuus realisoitui vasta presidentin vaihtuessa, joten Trump vodaan perustellusti julistaa voittajaksi vielä vuosien kuluttua, kunhan hänen sähellyksensä loppulasku on nähty.
Toistaiseksi siis Trumpilla on kolmossija, kärkkymässä kakkoseksi etenkin loppupeleissä, joissa voittokaan ei ole mahdoton.
mks