USA:ssa poliisi ampuu melko monta henkilöä vuosittain, niistä vain hyvin harva päätyy median tarkempaan syyniin tiedotustilaisuuksineen.
Suomessa on niin harvoin näitä tapahtumia että niiden pitäisi aina joutua median tarkkaan syyniin.
Käsittääkseni poliisi Suomessa on melkoisen kyvytön tiedottamaan, selittämään, p e r u s t e l e m a a n tekemisiään.
Mitä tarkoitat sillä, että tarvitaan tarkemmat psykologiset testit poliiseille? Johan nyt tehdään psykologiset testit, yksilöhaastattelut sekä erilaisia yksilö- ja ryhmätestejä. Näissä havainnoidaan sekä pistetuloksia että kokonaisuutta (eli tarvittavan pisterajan ylittänytkin voi karsiutua).
Miten näissä testataan arvomaailmaa? Autoritäärisuutta? Tutkitaanko kuinka ko. henkilö suhtautuu ampuma-aseisiin? Ihaileeko, arvostaako mahdollisesti aseita, voimaa jne samaan aikaan kun suhtautuu väheksyvästi ongelmien selvittelyyn ja ratkaisuihin keskustelulla, järkeilyllä jne.
Itse kannatan enemmän sitä, että poliisi-instituutio itse edistäisi pääasiassa toivottuja arvoja, sen sijasta että sinne saapuvien tulisi kantaa vastuu instituution arvoista.
Yksittäisten poliisien kautta ne arvot tulevat toteutetuiksi. Nimenomaan siitä on kyse, että onko olemassa poliiseja, joilla on tietty arvomaailma jota he kokevat toteuttavansa. Mennään poliisiksi toetuttamaan kutsumusta joidenkin arvojen toteuttamiseen. Onko arvot tässä jokin epämääräinen ylhäältäpäin ehdoitta ylläpidettävä järjestys.
Eli onko olemassa arvoihin perustuvaa asennoitumista, joka p r o v o s o i tiettyä käyttäytymistä. Tuskin tämä nykyinen piikki aiheutuu mistään potentiaalisesti provosoivasta asennoitumisesta, joka nyt sitten realisoituu ulkomaailman muutoksen kautta.
Suomessa poliisi ilmeisesti hyvin harvoin käyttää asetta. Eli Suomen poliisi ei oikeastaan tarvitse (tuli)asetta lainkaan.
Poliisi on tietysti ehdottoman tärkeä kansalaisten kannalta yleisen barbarian estämisessä. Poliisi ei saa siis millään tavoin itse edustaa barbariaa.