Heh, mainioita anekdootteja.
Kirjoitanpa tuo jälkimmäisen anekdootin koko karuudessaan tarkemmin näkyviin:
Oli reissussa Prahassa. Paluulippuni oli 22.11.2015 lennolle 19:35. Koska kotimaassa oli läheisen huolto-ongelma, aikaistin paluuni ja ostin toisen lipun lennolle 21.11.2015 klo 11:35. Minulla oli siis paluuliput 21.11. ja 22.11. sekä auto ja hotelli maksettuna 22.11. saakka. Myöhemmin havaitsin kotona, että Finnair oli lähettänyt sähköpostiini ilmoituksen 21.11. klo 7:52, että lento 11:35 oli syytä ilmoittamatta peruutettu, mutta viestin lähetysaikaan olin jo lähtenyt hotellista ja luovutin auton 9:50 lentokentällä ja vasta 10:00 näin lentokentän taululta, että lento oli peruutettu. En hyväksynyt uudelleenreititystä iltalennolle ja sain Pariisin kautta lennon, joka oli pari tuntia aikaisempi. (Aikaisempi mainintani, että viivästyin 8 tuntia oli virheellinen, toteutunut viive oli 6 tuntia)
Esitin Finnairille korvaushakemuksen, johon ei tullut vastausta. Uusin hakemuksen ja Finnair pahoitteli, etten "järjestelmävirheen" takia ollut saanut ensimmäiseen vastetta. Finnair pahoitteli myös, etten ilmoittamani matkapuhelimen numeron muotovirheen takia ollut saanut tekstiviestiä peruutuksesta. (ilmoitus uudelleenreitityksestä Pariisin kautta tuli kylläkin matkapuhelinnumerooni, vaikka en sillä kommunikoinutkaan Finnairin kanssa Prahasta). Finnair ei kertonut vastaisen varalle mikä muotovirhe puhelinnumerossani oli.
Toinen korvaushakemukseni hylättiin sillä perusteella, että kyseessä oli lentoyhtiöstä riippumaton este ja siinä vaiheessa ensi kertaa mainittin ohjaamohenkilön sairastuminen.
En ryhtynyt sen enempään vaivannäköön, koska Finnairin palvelupolitiikka oli minulle ennestään tuttu.
Kukin voi tykönään miettiä:
1. Miksi lentoyhtiö tiedottaessaan lennon peruutuksesta jättää julkisessa peruutusilmoituksessa mainitsematta, että peruutuksen syyn vuoksi korvaushakemukset tullaan hylkäämään?
2. Onko "ohjaamohenkilön sairastuminen" sellainen "poikkeuksellinen olosuhde, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen." EU-oikeuden mukaan esimerkiksi lentokoneen tekninen vika ei sellainen ole. "Ohjaamohenkilön sairastumista" koskevia ratkaisuja ei nettihaulla hevin löydy. Liekö niin itsestään selvää, että lentoyhtiön tulisi sellaiseen varautua?
3. Miksi lentoyhtiöllä ei ole puhelinnumeron automaattista "muotovirheen" tarkistusta varausvaiheessa ja miksi lentoyhtiö ei palautteessan kerro millainen "muotovirhe" aiheuttaa tietokatkoksen lennon peruutusilmoituksessa mutta ei uudelleenreititystä koskevassa ilmoituksessa?
4. Miksi lentoyhtiöllä on korvaushakemuksien käsittelyssä sellainen järjestelmävirhe, ettei ensimmäinen hakemus mene käsittelyyn?
5. Mitä todellisen elämän suuretta Finavia mittaa seuratessaan kuinka paljon myöhästymiskorvauksia mikin lentoyhtiö maksaa?
Laatusyistä vältän Finnairilla lentämistä, mutta Helsingissä yöpyvien koneiden ansiosta Finnanirilla on usein aikatauluetu Keski-Euroopan lennoilla = lähtö aamulla Helsingistä ja paluu iltamyöhään.
Varsinainen suuttumukseni kohdistuu aiemmin mainittuun Finavian indoktrinaatioon sekä YLE:n uutisointipolitiikkaan = aina, kun "halpalentoyhtiölle" sattuu onnettomuus, muistetaan sanoa, että kyseessä oli "halpalentoyhtiö". Samaa liiketoimintaa ne kaikki yhtiöt harrastavat. Ryanairin, Norwegianin ja AirBerlinin tilastot ovat siistit. Palvelu (Ryanair sikseen) ja täsmällisyys kestävät hyvin vertailun Finnairiin. Suomalainen julkinen kohtelu sen sijaan oksettavasti palvoo Finnairia.
mks