Kirjoittaja Aihe: Sote  (Luettu 68750 kertaa)

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Sote
« Vastaus #60 : To 17.01.2019, 11:59:38 »
Kuntalehdessä 1/2019 s 54 oli ihka raadollinen yhteenveto eri puolueiden näkemyksestä missä SOTEssa mennään.

Perussuomalaisten Simon Elo arveli, että valmista tulee ja "läpi menee, että rytkähtää".

Keskustan Antti kaikkonen antoi vahtoehtoja - on mahdollista - tai joku ei... - tai kaadetan perustuslakivaliokunnassa - tai annetaan ajan loppua...

Kokoomuksen Kalle Jokisen mukaan "keskeiset lait" (siis mitkä?) "hyväksytään täysistunossa" (siis missä käsittelyssä?)

SDP:n Antti Lindtmanin mukaan ongelmia on muutenkin kuin perustuslain kannalta ... eriarvoisuus, hoitoketjujen ja kustannusten kehitys. Siis kolmessa uudistuksen nimetyssä tarkoituksessa!

Perussuomalaisten Leena Meri varoittaa kiirehtimisestä, asia on vielä auki.

Vihreiden Krista Mikkonen aavistaa perustuslakivaliokunnassa mutkia eikä suuressa salissakaan ole mitään varmuutta. Todennäköisesti menee seuraavalle hallitukselle.

Vasemistoliiton Aino-Kaisa Pekonen arvelee, että vaikka uudistus (siis ilmeisesti hallituksen esitys) voisikin valmistua, niin sen läpimeno on epävarmaa.

RKP:n Thoma Blomqvist ei lähde arvaamaan miten käy, mutta toteaa, että uudistus on aidosti auki.

Kristillisdemokraattien Peter Östman pitää lakien läpimenoa epätodennäköisenä.

.....

Meillä on siis harvinaisen suuri hallintouudistus tekeillä.

Edellisellä vaalikaudella hankkeen ryssivät Henna Virkkunen ja Maria Guzenina(-Richardson) valjastamalla SOTE:n kuntauudistuksen veturiksi.

Kuluvalla vaalikaudella hankkeen ryssivät Petteri Orpo ja Paula Risikko ryhtymällä terveydenhuollon yksityisten toimijoiden pikkoloiksi. Toki kepun aluepoliittiset valtatavoitteet ovat olleet mukana sopassa.

.....

SOTE-uudistuksen tavoitteet on lausuttu:
- terveyserojen tasaaminen
- hoitoketjujen integrointi
- kustannusten alentaminen

Asiantuntijalausuntojen mukaan jokaisen tavoitteen osalta esitetyt mallit vievät päinvasteiseen suuntaan.


.....

Kokoomus ei näytä joutuvan maksamaan poliittista hintaa keskeisestä roolistaan tuplaryssimsessä. Tämä ilmeisesti johtuu siitä, että kaunis valhe on äänestäjien silmissä hyväksyttävämpi kuin karu totuus.

Kuulopuheesta olen ymmärtänyt, että Helsingissä lasketaan perusterveiden työikäisten työterveyshuollon maksavan henkeä kohti tuplasti sen, mitä kokonaisväestön perusterveydenhuolto maksaa julkisella.

Jos kuulopuhe on edes lähellä oikeaa, lienee varmaa, että Petteri Orpon lupaus nostaa koko västön palvelutaso työterveyshuollon tasolle ei alenna kustannuksia. Mutuni on, että se edellyttäisi perusterveydenhuollon julkisen rahoituksen nelinkertaistamista eikä se henkilöresurssien puitteissa olisi edes mahdollista kuin monien vuosien saatossa.

Petteri Orpon julkista esiintymistä voidaan siis pitää poliittisena petoksena. Politiikassa petoksen hinta on poliittinen, ei juridinen. Kuten edellä totesin, hinta ei kuitenkan tule Petteri Orpon maksettavaksi.

.....

Ennusteeni (em kuntalehden artikkelin kirjottajan vihjettä kompaten): Perustuslakivaliokunta edellyttää (kuten ilmisevästi juridisesti pitääkin) notifikaatiota EU:n komissiolle, jolloin aikataulu pettää siten, että suomalaisia porvarikasvoja säästyy. Jokohan SDP:kin joutuu ottamaan oikeasti kantaa SOTE-uudistukseen?

mks



Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Sote
« Vastaus #61 : Pe 18.01.2019, 17:11:32 »
Pienimmät kunnat, joille terveyden- ja vanhustenhuollon kustannukset voivat pienestäkin sysäyksestä romuttaa koko kunnan budjetin, pitäisi saada liittymään johonkin isompaan kuntaan. Liian suuret kunnat joilla alkaa olla sen takia vaikeuksia pitäisi mieluummin pilkkoa. Ei tarvita maakuntia siihen.

Näin riittävillä muskeleilla ja tarpeellisella ketteryydellä varustetut väestöliittymät eli kunnat tai kaupungit sitten toivottavasti osaavat päätää miten hoito järjestetään valtion ja eduskunnan päättämissä raameissa. Mikäli tämä ei luonnistu valtio tulee ensiapuun, konsultoi ja määrää.




Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Sote
« Vastaus #62 : Ke 30.01.2019, 12:01:46 »
... tarpeellisella ketteryydellä varustetut väestöliittymät eli kunnat tai kaupungit sitten toivottavasti osaavat päätää miten hoito järjestetään valtion ja eduskunnan päättämissä raameissa.

Viimeaikojen uutisointi EsperiCaren tiimoilta antaa ymmärtää, että kukaan eikä mikään ei ole maassamme ketterä, vaan kömpelöitä kaikki, kompastellen joko ahneuteen, välinpitämättömyyteen, typeryyteen tai surastaan rikolliseen mieleen.


mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Sote
« Vastaus #63 : Pe 01.02.2019, 11:35:49 »
Viimeaikojen uutisointi EsperiCaren tiimoilta antaa ymmärtää, että kukaan eikä mikään ei ole maassamme ketterä, vaan kömpelöitä kaikki, kompastellen joko ahneuteen, välinpitämättömyyteen, typeryyteen tai surastaan rikolliseen mieleen.

Nämä jutut EsperiCaresta ja Attendosta ovat jatkumoa niille tarinoille, kuinka asukkaat Helsingin kaupungin hoivalaitoksissa takavuosina makasivat ulosteissaan ja märissä vaipoissaan.

Vaikka selvästi moitittavia tilanteita näkyykin, ulkopuolisen on yleensä mahdotonta arvioida mikä on oikeasti ongelma ja mikä ei. Vaipat ovat nykyisin hyviä, ei niitä tarvitse koko ajan vaihtaa, yöllä sängystä pudonneen on parempi maata loppuyö lattialla (kyllä siihen patja tuodaan) kuin tulla raahatuksi yhden hoitajan voimin sänkyyn uudelleen putoamaan jne.  Pari esimerkkiä ammattilaistenkin harhoista:

Vuosia sitten sosiaalihallituksen päjohtaja piti mahdottomana, että dementiakodin ovi olisi lukossa. Nykyisin se aina on. Taipale piti myös ihmisarvoa alentavana jos vanhuksen liepeisiin laitetaan "varashälytin" livistämisestä hälyttämään. Nyt "kulunvalvonta" on arkea. Sosiaalihallituksen pääjohtajakin tietänee nykyisin mitä on muistisairaiden vanhusten hoidon todellisuus eli vanhusten omat asunnot ovat hyvin varustettuja ja laitoksissa majailee lähinnä kauas arjesta etääntyneitä asukkaita.

Geriatrian (vahuslääketieteen) professori kirjoitti mielipidekirjoituksessa taannoin kuinka hän haluaa hoivakodissa valita itse viininsä ja musiikkinsa. Jotain vanhustenhuollon todellisuudesta tietävä lukija mietti hämmästyneenä miksi geriatrian professori olisi joutunut laitokseen valitseaan hienostuneesti viiniä ja musiikia samaan aikaan kun naapurihuoneen asukas kakkaa hänen lattialleen äitiään etsiessä.

Tarkastavat viranomaiset ovat todenneet, että laitosvanhukset ovat usein niin aliravittuja, että tila lyhentää elinikää. Näin tietenkin on. Kukaan tuskin haluaa muistisairaille letkuruokintaa. Itse en tule hyväksymään edes sapuskan tuputusta, jos vielä pystyn jotain tahtoa ilmaisemaan. Kun elintoimintoja ylläpitävät aistit ovat herpaantuneet, ruoka ei maita ja ihmisen luonnollinen ja kivuton lähtö tapahtuu kuihtumalla. Se ei ole eutanasiaa vaan elämän kiertokulkua.

En luule osaavani arvioida EsperiCaren ja Attendon hoivatoimintaa yleisellä tasolla. Periaatteessa firmat tekevät asioita niin halvalla kuin suinkin, mutta niin laadukkasti, että saavat asiakkaita. En tässä näe erityistä yleistä julkisen palvelun paremmuutta. Jos pienehkö kunta ulkoistaa hoivapalveut, saattaa kyllä syntyä epäterve paikallinen monopoli, joka vaatii huolellista valvontaa.

mks

Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Sote
« Vastaus #64 : Su 17.02.2019, 09:50:49 »
Eduskuntavaalien sote-asetelma alkaa hahamottua: Ennen vaaleja sotea ei saada ja vaalien jälkeisestä jo puhutaan. Kokoomus ei ole enää halukas antamaan kepulle maakuntamallai, kepu karsastaa hoitofirmojen pyytämää valinnanvapautta ja hoitofirmat alkavat ymmärtää kokonaisulkoistusten tuottavan pidemän päälle valinnanvapautta varmemmin kun asiakasvalinnan kermankuorinnan salat ovat avautumassa jopa osalle markkinamielisiä poliitikkoja. SDP ei edelleenkään tiedä millaista sotea se haluaisi vaikka laulaakin kuoron mukana, että uuditus tarvitaan.

On siis "syyllisten" etsinnän aika.

Sosiaali- ja terveysvaliokunan puheenjohtaja Krista Kiurua valjastettiin jo innolla syylliseksi, mutta siihen ajojahtiin sytykkeet eivät riittäneet.

Nyt tulilinjalle ollaan heittämässä perustuslakivaliokuntaa kollektiivina. Sen kun ei pitäisi katsoa turhan tarkkaan perustuslaillisia oikeuksia, jos pari hallituspuoluetta on jo pääsyyt yksimielisyyteen sullemulle-periaatteellisesta jaosta.

Hallitusneuvotteluissa toivottavasti syyllisyydet ovat unohtuneet. Melko varmasti uudistus pistetään kokonaan uusiin puihin ja optimistit uskovat, että alkuperäiset tavoitteet
- terveyserojen tasaaminen ja
- kustannusnousun hillitseminenen välineellä
- hoitoketjujen integrointi
palaavat neuvottelupöytään.

Kahden aikaisemman vaalikauden kokemuksesta pessimistit arvelevat, että jälleen kaksi vuotta tehdään aidosti töitä ja sitten sote-uudistuksen nimissä alkaa parin puolueen keppihevosten laidunnus ja homma ryssitään taas.

Onneksi ammattilaisten hoitama ruohonjuuritaso on niin kaukana hallinnollisesta huuhailusta, että hommaa pelaa edelleen. Jonkin kymmenen tai parikymmentä prosenttia muutosagenttien ja muun hallintohölön ja projektoinnin takia resursseista hukkaan heittäen, mutta pelaapa kuitenkin. Toisaalta hävikki olisi muodostunut paljon suuremmaksi, jos nykyhallituksen sopankeitto olisi päässyt maaliin saakka.

Sotemme on edelleen panos/tuotos-suhteeltaan maailman kärkeä. Sen resistenssi poliittiselle idiotialle on ollut kohtuullisen vankka. Ulkoistuksen todelliset edut ja haitat ehtivät nyt realisoitua ennen lopullista päätöksen tekoa. Hyvä niin!

mks

Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Sote
« Vastaus #65 : Su 17.02.2019, 13:44:11 »

Sotemme on edelleen panos/tuotos-suhteeltaan maailman kärkeä. Sen resistenssi poliittiselle idiotialle on ollut kohtuullisen vankka. Ulkoistuksen todelliset edut ja haitat ehtivät nyt realisoitua ennen lopullista päätöksen tekoa. Hyvä niin!


Kyllä. Pelkona vain on, että hoitohenkilökunta kyllästyy oloihinsa ja poistuu alalta. Hyvä panos/tuotos-suhde lienee hyvän hoitaja-aineksen ansiota.

Pelkään, että käy kuin laivanrakennuksessa. Osaava työvoima vaihtaa muihin hommiin tai eläköityy ja tempoilevan politiikan ansiosta tilalle otetaan vain ulkomaisia halpatyöntekijöitä. Ja niinkuin H-a:kin totesi: Ei liian pienellä palkalla pärjää ulkomaalainen Suomessa sen kummemmin kuin kotoperäinenkään. Tjsp.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Sote
« Vastaus #66 : Su 10.03.2019, 11:24:15 »
Kun SOTE on nyt kaatunut, on aika tehdä yhteenvetoa.

Tässä säikeessä on alusta alkaen ollut hämmästelyä ja kritiikkiä poliittisesti ääneen valittua raamia kohtaan. Virhevalintojen taustalla olevat vaikuttimet on kyllä nähty läpi.

Asiantuntijoista prof Hiilamo on menettänyt kasvonsa. Prof Kekomäki on kautta linjan ollut uskottava ja alusta alkaen ja laajasti perustellen osoittanut valitun tien mahdottomuuden. Kilpailu- ja kuluttajavirastoa voisi syyttää julkaisuineen virkavirheestä. 

Itse olen täydellisesti epäonnistunut ennustaessani poliittisia seurauksia ja aliarvioinut suurten joukkojen ymmärryksen. Tältä osin olen samassa veneessä Petteri Orpon kanssa vaikka asiassa päinvastaista mieltä. Mauno Koviston sanoin "tapana on aliarvioida ihmisten ymmärrys ja yliarvioda kiinnostus". Viimeksi julkaistun gallupin mukaan kokoomus ja kepu joutuvat kuin joutuvatkin maksamaan poliittisesti siitä, että valjastivat tärkeän uudistuksen omien etujensa vetäjäksi. Demarit näyttävät sittenkin saavan uumoilemansa hyödyn siitä, että ovat ilman  omaa ajatusta odotelleet vain puuhamiesten joutumista pulaan.

Nyt on vallalla sanoa, että kyseessä oli niin suuri uudistus, ettei sellaista saada yhdessä vaalikaudessa maaliin. Tämä on "totuusministeriön" "vaihtoehtoista" totuutta. Tosiasiassa hyvä SOTE olisi saatu helposti aikaan jo edellisen vaalikauden aikana ellei sitä olisi valjastettu kuntauudistustuskiiman veturiksi. Hyvä SOTE olisi saatu aikaan Sipilänkin kaudella, ellei "suurta" uudistusta olisi sullottu kannatukseltaan koomisinkin kääntein pienenevän sisäpiirin "sulle-mulle" kabinettikähminnäksi.

Jotain suurta uudistushankkeessa kuitenkin oli: Hukkaan heitettyjen resurssien määrä! Lööppitasolla puhutaan 200 miljoonan kustannuksista. Tässä on mukana vain puolet valtion suorista menoista. Kun lisätään kuntien ja kuntainliittojen menot ja menetetyt työtunnit, ollaan miljardin tuntumassa. Lisäksi tulisi luottamushenkilöiden ja muiden "sidosryhmien",  koulutuksissa, infoissa, seminaareissa, aivoriihissä ja tulevaisuuskurkistuksissa käyttämä aika, joka ei kuulu mihinkään budjettiin. Heille tarjottujen lounasten ja kahvitusten hinta kyllä voidaan halutessa selvittää. Sen sijaan on mahdotonta lausua rahana sen hävityksen määrää, joka valtio on 15 vuodessa aiheuttanut sekoilevalla sääntelyllään verrattuna sosiaali- ja terveydenhuollon luonnolliseen kehitykseen. Sipilän kaudella tämä kaaos on ollut pahin. Aloittaja Hannes Manninen jää toiseksi tässä hävityksessä.

Nyt vannotaan, että "tässä harjoituksessa" tehtiin paljon konkreettista kehitystyötä, jota voidaan hyödyntää jatkossa. Epäilemättä jotain edistyksellistä on hahmotettu ja osin viety kokeiluunkin. Enimmiltä osin noiden kehittelyjen arvo muuttu todeksi vasta uudistuksen lopullisen muodon kautta. "Tässä harjoituksessa" tehtiin kyllä myös objektiivisia omaisuuden hävityksiä käyttökelpoisen rakennuskannan hylkäämisen, aluepoliittisena paalutuksena pikaisesti käynnistettyjen rakennushankkeiden ja paniikkiyksityistämisten kautta. Moni kaoottisen tulevaisuuskuvan poikima hanke tulee jatkossakin rasittamaan SOTE-keskustelua kun eilisten päättäjien kasvojen menetystä huomenna vältellään.

Siis mihin nyt? Toisin kuin Neuvostoliiton ja Väyrysen suuruuden aikaan meillä ei ole tulevien eduskuntavaalien tulosta vielä kenenkään kassakaapissa. Antti Rinne ilmeisesti varmistelee kepun kumppanuutta puhumalla maakuntamallin puolesta. Parlamentaarisella työryhmällä on laaja kannatus.  Jotain keskeistä ja jo olemassa olevaa on kuitenkin vielä avaamatta. Virkamiehistö on päästetty kuin koira veräjästä.

Valtiontalouden tarkastusviraston silloin tuore pääjohtaja Tytti Yli-Viikari lausui YLE:n haastatelussa 2016, että lainsäädännössä roolit ovat hämärtyneet. Hänen mukaansa poliitikkojen pitäisi asettaa tavoitteet ja ammattitaitoinen virkemiehistö sitten osoittaa keinot, joilla tavoitteet toteutuvat. Sen sijaan on ajauduttu siihen, että poliitikot sommittelevat keinoja ja todelliset tavoitteet jäävät hämärään.

Olen Yli-Viikarin kanssa tuosta täysin samaa mieltä. Asian toinen puoli jäi kuitenkin lausumatta. Virkamiehilläkin on ambitiota määritellä tavoitteita ja pelata likaistakin peliä sekä besserwisseristisistä syistä että oman uran edistämiseksi poliittisin perustein nimitettyjen esimiesten edessä elvistellen.

Olin äärimmäisen hämmästynyt, kun kuulin STM:n virkamiehen kategorisesti hylänneen ajatuksen alle 100% kattavan palvelusetelin mahdollisuudesta. Tämä on tuntemistani julkisen ja kaupallisen sote-palvelun yhteistyön kehittämistä muotoilevista valinnoista syvällisimmin vaihtoehtoja rajaava. Asiallisesti ottaen ainoastaan yhteistyön kokonaan kieltävä valinta olisi rajaavampi. Tämä valinta joka tapauksessa sulki pois kaikki ne muodot, joita itse perferoin. Valinnalle ei ole mitään loogista perustetta eikä se kuulu "keinojen" kategoriaan kun sitä vastaavaa "tavoitetta" ei ole. Jos näin todella on käynyt, kyseessä on malka, johon verrattuna se, että Risikko mahdollisesti otti käskytystä terveysfirmoilta, on pienen pieni rikka.

Kannatan parlamentaarista työryhmää, joka aloittaa lausumalla tavoitteet. Edellinen lausuttu tavoitteisto
- terveyserojen kaventaminen
- kustannusten kasvun hillitseminen
- ehyet hoitokokonaisuudet
on ihan hyvä.

Työryhmä voi ideoidatyöstettäviksi myös preferoitavia kenoja
- yksikanavainen rahoitus
- markkinatoimijoiden käyttäminen tuotteistettavissa olevia palveluja kilpailuttaen
- järjestämisvastuussa olevan organisaation oikeus päättää palvelusetetelin arvosta

mks

PS:
Laadinpa jo vaalien jälkeisessä dystopiassa hallitusneuvottelujen lopullisen SOTE-kirjauksen täydellisen tekstin. Siinä Sipilän hallituksen ohjelman jälkimuuntamisen logiikkaa toteutetaan jo itse hallitusohjelmassa. Listalla on kukin hallituspuolue ja sen läpi ajama SOTE-kirjaus.

SDP: Toteutetaan samanpalkkaisuus SOTEn kaikkien ammattiryhmien sisällä ja välillä. Yleissitovuus poistetaan, mutta ansiosidonnaista työttämyyskorvausta nostavan pimeästi työskentelevän kuten myös ammattiliittoon kuulumattoman palkan on oltava vähintään 50% yleisestä palkasta.

Vihreät: Kielletään eläinperäisen ravinnon käyttö Suomessa

RKP: Jatketaan pakkoruotsia kaikissa Suomen kunnissa, SOTE-henkilöstön 5-vuosittainen ruotsinkielen osaamistesti, joka mamujen työllistymisen helpottamiseksi voidaan siivoustyössä korvata englannin kielen testillä. Säädetään perustuslakiin ruotsinkielisenemmistöisen SOTE-järjestämisvastuisen tahon turvaaminen lailla.

Vasemmistoliitto: Kielletään lääkkeiden ja laitteiden hankkiminen Monikansallisilta yhtiöiltä ja kaikki sopimukset, joista valuu hyötyä veroparatiiseihin.

Persut: Shengen-sopimus irtisanotaan ja kaikki viisumivapaudet kumotaan.

Kommentti: RKP:n perustuslakiehto edellyttää implisiittisesti, että uuden eduskunnan järjestäytyessä valitaan "2000-luvulle päivitetty" perustuslakivaliokunta, joka näkee tarvittavan perustuslain muutoksen jo voimassa olevan perustuslain vaatimaksi, tekniseksi ja siinä määrin vähäiseksi - kuten aikanaan markan vaihtaminen euroon - ettei se vaadi perustuslain säätämisjärjestystä.
« Viimeksi muokattu: Su 10.03.2019, 11:37:20 kirjoittanut mks »
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare