Kun SOTE on nyt kaatunut, on aika tehdä yhteenvetoa.
Tässä säikeessä on alusta alkaen ollut hämmästelyä ja kritiikkiä poliittisesti ääneen valittua raamia kohtaan. Virhevalintojen taustalla olevat vaikuttimet on kyllä nähty läpi.
Asiantuntijoista prof Hiilamo on menettänyt kasvonsa. Prof Kekomäki on kautta linjan ollut uskottava ja alusta alkaen ja laajasti perustellen osoittanut valitun tien mahdottomuuden. Kilpailu- ja kuluttajavirastoa voisi syyttää julkaisuineen virkavirheestä.
Itse olen täydellisesti epäonnistunut ennustaessani poliittisia seurauksia ja aliarvioinut suurten joukkojen ymmärryksen. Tältä osin olen samassa veneessä Petteri Orpon kanssa vaikka asiassa päinvastaista mieltä. Mauno Koviston sanoin "tapana on aliarvioida ihmisten ymmärrys ja yliarvioda kiinnostus". Viimeksi julkaistun gallupin mukaan kokoomus ja kepu joutuvat kuin joutuvatkin maksamaan poliittisesti siitä, että valjastivat tärkeän uudistuksen omien etujensa vetäjäksi. Demarit näyttävät sittenkin saavan uumoilemansa hyödyn siitä, että ovat ilman omaa ajatusta odotelleet vain puuhamiesten joutumista pulaan.
Nyt on vallalla sanoa, että kyseessä oli niin suuri uudistus, ettei sellaista saada yhdessä vaalikaudessa maaliin. Tämä on "totuusministeriön" "vaihtoehtoista" totuutta. Tosiasiassa hyvä SOTE olisi saatu helposti aikaan jo edellisen vaalikauden aikana ellei sitä olisi valjastettu kuntauudistustuskiiman veturiksi. Hyvä SOTE olisi saatu aikaan Sipilänkin kaudella, ellei "suurta" uudistusta olisi sullottu kannatukseltaan koomisinkin kääntein pienenevän sisäpiirin "sulle-mulle" kabinettikähminnäksi.
Jotain suurta uudistushankkeessa kuitenkin oli: Hukkaan heitettyjen resurssien määrä! Lööppitasolla puhutaan 200 miljoonan kustannuksista. Tässä on mukana vain puolet valtion suorista menoista. Kun lisätään kuntien ja kuntainliittojen menot ja menetetyt työtunnit, ollaan miljardin tuntumassa. Lisäksi tulisi luottamushenkilöiden ja muiden "sidosryhmien", koulutuksissa, infoissa, seminaareissa, aivoriihissä ja tulevaisuuskurkistuksissa käyttämä aika, joka ei kuulu mihinkään budjettiin. Heille tarjottujen lounasten ja kahvitusten hinta kyllä voidaan halutessa selvittää. Sen sijaan on mahdotonta lausua rahana sen hävityksen määrää, joka valtio on 15 vuodessa aiheuttanut sekoilevalla sääntelyllään verrattuna sosiaali- ja terveydenhuollon luonnolliseen kehitykseen. Sipilän kaudella tämä kaaos on ollut pahin. Aloittaja Hannes Manninen jää toiseksi tässä hävityksessä.
Nyt vannotaan, että "tässä harjoituksessa" tehtiin paljon konkreettista kehitystyötä, jota voidaan hyödyntää jatkossa. Epäilemättä jotain edistyksellistä on hahmotettu ja osin viety kokeiluunkin. Enimmiltä osin noiden kehittelyjen arvo muuttu todeksi vasta uudistuksen lopullisen muodon kautta. "Tässä harjoituksessa" tehtiin kyllä myös objektiivisia omaisuuden hävityksiä käyttökelpoisen rakennuskannan hylkäämisen, aluepoliittisena paalutuksena pikaisesti käynnistettyjen rakennushankkeiden ja paniikkiyksityistämisten kautta. Moni kaoottisen tulevaisuuskuvan poikima hanke tulee jatkossakin rasittamaan SOTE-keskustelua kun eilisten päättäjien kasvojen menetystä huomenna vältellään.
Siis mihin nyt? Toisin kuin Neuvostoliiton ja Väyrysen suuruuden aikaan meillä ei ole tulevien eduskuntavaalien tulosta vielä kenenkään kassakaapissa. Antti Rinne ilmeisesti varmistelee kepun kumppanuutta puhumalla maakuntamallin puolesta. Parlamentaarisella työryhmällä on laaja kannatus. Jotain keskeistä ja jo olemassa olevaa on kuitenkin vielä avaamatta. Virkamiehistö on päästetty kuin koira veräjästä.
Valtiontalouden tarkastusviraston silloin tuore pääjohtaja Tytti Yli-Viikari lausui YLE:n haastatelussa 2016, että lainsäädännössä roolit ovat hämärtyneet. Hänen mukaansa poliitikkojen pitäisi asettaa tavoitteet ja ammattitaitoinen virkemiehistö sitten osoittaa keinot, joilla tavoitteet toteutuvat. Sen sijaan on ajauduttu siihen, että poliitikot sommittelevat keinoja ja todelliset tavoitteet jäävät hämärään.
Olen Yli-Viikarin kanssa tuosta täysin samaa mieltä. Asian toinen puoli jäi kuitenkin lausumatta. Virkamiehilläkin on ambitiota määritellä tavoitteita ja pelata likaistakin peliä sekä besserwisseristisistä syistä että oman uran edistämiseksi poliittisin perustein nimitettyjen esimiesten edessä elvistellen.
Olin äärimmäisen hämmästynyt, kun kuulin STM:n virkamiehen kategorisesti hylänneen ajatuksen alle 100% kattavan palvelusetelin mahdollisuudesta. Tämä on tuntemistani julkisen ja kaupallisen sote-palvelun yhteistyön kehittämistä muotoilevista valinnoista syvällisimmin vaihtoehtoja rajaava. Asiallisesti ottaen ainoastaan yhteistyön kokonaan kieltävä valinta olisi rajaavampi. Tämä valinta joka tapauksessa sulki pois kaikki ne muodot, joita itse perferoin. Valinnalle ei ole mitään loogista perustetta eikä se kuulu "keinojen" kategoriaan kun sitä vastaavaa "tavoitetta" ei ole. Jos näin todella on käynyt, kyseessä on malka, johon verrattuna se, että Risikko mahdollisesti otti käskytystä terveysfirmoilta, on pienen pieni rikka.
Kannatan parlamentaarista työryhmää, joka aloittaa lausumalla tavoitteet. Edellinen lausuttu tavoitteisto
- terveyserojen kaventaminen
- kustannusten kasvun hillitseminen
- ehyet hoitokokonaisuudet
on ihan hyvä.
Työryhmä voi ideoidatyöstettäviksi myös preferoitavia kenoja
- yksikanavainen rahoitus
- markkinatoimijoiden käyttäminen tuotteistettavissa olevia palveluja kilpailuttaen
- järjestämisvastuussa olevan organisaation oikeus päättää palvelusetetelin arvosta
mks
PS:
Laadinpa jo vaalien jälkeisessä dystopiassa hallitusneuvottelujen lopullisen SOTE-kirjauksen täydellisen tekstin. Siinä Sipilän hallituksen ohjelman jälkimuuntamisen logiikkaa toteutetaan jo itse hallitusohjelmassa. Listalla on kukin hallituspuolue ja sen läpi ajama SOTE-kirjaus.
SDP: Toteutetaan samanpalkkaisuus SOTEn kaikkien ammattiryhmien sisällä ja välillä. Yleissitovuus poistetaan, mutta ansiosidonnaista työttämyyskorvausta nostavan pimeästi työskentelevän kuten myös ammattiliittoon kuulumattoman palkan on oltava vähintään 50% yleisestä palkasta.
Vihreät: Kielletään eläinperäisen ravinnon käyttö Suomessa
RKP: Jatketaan pakkoruotsia kaikissa Suomen kunnissa, SOTE-henkilöstön 5-vuosittainen ruotsinkielen osaamistesti, joka mamujen työllistymisen helpottamiseksi voidaan siivoustyössä korvata englannin kielen testillä. Säädetään perustuslakiin ruotsinkielisenemmistöisen SOTE-järjestämisvastuisen tahon turvaaminen lailla.
Vasemmistoliitto: Kielletään lääkkeiden ja laitteiden hankkiminen Monikansallisilta yhtiöiltä ja kaikki sopimukset, joista valuu hyötyä veroparatiiseihin.
Persut: Shengen-sopimus irtisanotaan ja kaikki viisumivapaudet kumotaan.
Kommentti: RKP:n perustuslakiehto edellyttää implisiittisesti, että uuden eduskunnan järjestäytyessä valitaan "2000-luvulle päivitetty" perustuslakivaliokunta, joka näkee tarvittavan perustuslain muutoksen jo voimassa olevan perustuslain vaatimaksi, tekniseksi ja siinä määrin vähäiseksi - kuten aikanaan markan vaihtaminen euroon - ettei se vaadi perustuslain säätämisjärjestystä.