Akateeminen tutkinto ei takaa mitään muuta kuin sen, että hallitsee opiskelemaltaan alalta jonkun verran tietoa. En minä tosiaan osaa ajatella, että olisi joku oppineiden luokka, joka olisi yleisesti muita valistuneempaa, kaikkien alojen asiantuntijoita.
Minä taas näen selkeämpiä luokkaeroja. Elintavoissa, käytöksessä, ymmärryksessä jne.
V. 2015 lukiolaisista 6% poltti tupakkaa, saman ikäryhmän ammattikouluista 30%.
V. 2017 lukiolaisista 3% poltti tupakkaa, saman ikäryhmän ammattikouluissa 23%.
Edellisestä tulee monet akateemiset, jälkimmäisestä enempi työväenluokkaa.
Lukiolaisista 30% ei syö aamupalaa joka arkiaamu, ammattikoululaisista 50%.
Lukiolaisista 35% on täysraittiita, ammattikoululaisista 26%.
Työväenluokassa seksuaali- ja väkivalta-rikokset ovat ehkä n. 10-30x yleisempiä kuin (korkeammin koulutetuilla) toimihenkilöillä jne.(Poliisille tietoon tulleet).
Ja oletan, että lukio ja akateeminen oppimisympäristö opettaa ymmärrystä tieteen tuloksista ja niiden "kunnioittamisesta". Eli vaikka on vastoin mielielintapojansa tai vieraalta alalta niin vaikkei ymmärrä syvältä kuten alan asiantuntija niin kunnioittaa tutkimustuloksia eri tavalla kuin oppimaton addikti kassamyyjä.
(Esim. jos oma kokemus sanoo että tupakka ei tapa niin.. tai kaverin kokemus rokotteesta x kamala.. niin oppinut helpommin ymmärtää suhteellisen eron tilastotieteellisesti: yksittäiskokemustapauksista ei voi yleistää).
Älkää nyt, rakkaat oppineet ystävät, ottako henkilökohtaisesti tätä. Ei ole sellaiseksi tarkoitettu.
Kyllä minä otan.
Mutta tarkoitan, että vika on täällä päässä. Minulla on pinttymä tai trauma. Kaikki alkoi siitä kun muinoin Jehovan todistajat tuli kylään ja tiedemiesten lausunnoin todistivat minulle että evoluutio on humbuugia. .. no niin.. tuo on yksi selitystarina. Toinen on Baron-Cohenin kirja, josta diagnosoin itseni aspergerpiirteiseksi. Yksi näitten piirre on että hänen on vaikea asettua toisen asemaan, nähdä toista mieltä, ja että jos toinen ei hyväksy samaa maailman faktaa niin oma maailma järkkyy: Tuo ei voi kertakaikkiaan olla mahdollista!
(Baron-Cohenin mallissa he ovat "äärimmäiset miehen aivot". Totta tai ei niin se sopii selittämän miksi "inttäjä/käännyttäjät" netissä on miehiä, heidän päähänsä ei mahdo että toinen voi ajatella toisin: "evoluutio humbuugia", "holocaustia ei tapahtunut" saa faktatietoisen hyppimään bittiseinille. Naiset tuolla toisella foorumilla sietää tätä säröä 100%:sti). Aina kun luulen oppineeni päässeeni näistä yli (siirrän kait "ohitan- toivottomat jästit"-luokkaan päässäni) niin huomaankin: Se on vain se että olen yhdestä tällaisesta faktaluokan säröstä päässyt yli kunnes kohtaan taas uuden särön ja jään sen kanssa aivot oikosulussa pyörimään ja inttämään.