Tavaratalosta tultuani vastaan käveli mies jonka t-paidassa luki "Detroit". Muuta virikettä ei tarvittu.
Seuraavat illat vietin
Detroit technon parissa. Ydintä ja historiaa etsien. Techno eli teknomusiikki genre kehitettiin nimittäin tässä autoteollisuudesta kuulussa kaupungissa. (Suomessa "teknomusiikilla" usein virheellisesti viitataan kaikkeen (tieto)konemusiikkiin, mutta tekno eli techno on vain eräs konemusiikin alalaji eli genre, muita on trance, 70's disco jne.)
Ei olle ihan sattumaa että tekno keksittiin juuri autoteollisuuskaupunki Detroitissa 80-luvulla. Eikä se että edeltävä Kraftwerk-yhtye oli saksalainen ja Trance keksittiin juuri saksassa, joka on myös voidaan liittää tehtaisiin ja autoihin.
Musiikki saa vaikutteita ympäristöstään. Tekno on rytmillistä tanssimusiikkia johon ei kuulu useinkaan melodia eikä laulava ihmisääni. Tai jos on niin niitä käytetään "rytmikapuloina" tai taustaäänimaisemana.
(Seuraavassa kantsii kuunnella noin 2-3 minuuttia per näyte).
1. Tässä näytteeksi wanhaa 80-90-luvun vinyyliä, josta 5:00 eteenpäin merkkasin:
Techno Detroit 'Vinyl Mix' Tehdasmainen jumputus, josssa voimistuva epäharmoninen "Tööt .. tööt ..." kuin auton torvi.
Sitten samasta nauhasta
kohta 0:57:00-, jossa kuuluu konepajaporan sirinää muistuttava ääni joka kohta muuttuu painejyskyttäväksi työkaluksi.
2. Tässä oikein taustakuvan kanssa aiheeseen sopiva näyte joka on kiinnostavammin rytmikäs ja soinnukas:
Detroit Techno - Edmond Binoge @ Club Ice (06.03.2015) (näyte alkaa kohdasta 5:00-)
Ja sitten saman nauhan
kohdasta 33:50- minä ainakin olen kuulevinani jenkkiläisen junavaroittimen ääntä tai sen "vaikutteita".
Sitten nykyaikaan jossa technoon tahtoo sekoittua muita vaikutteita, ihmisääntä ja soinnillisempaa.
3.
Candy Cox @ Happy Techno - City Hall Barcelona (Barcelona / Spain) -28.03.2015 Kuvassa nähdään kaunis nainen "kapellimestarina" eli DJ:nä, joka mikseripöytää sormeillen saa esille korostettua ääniraidoista makeita kohtia tms. Tässä on muuten minusta erityisen makea ("nostatus"?) eli venytetty drop eli breakdown ("suvanto"). 1m51 sekunnin annetaan makua mitä tuleman pitää, joka nostattaa minulla nyt aina "kananlihat" ja sitten lopulta 1:52- pamahtaa sykkivä tanssirytmi käyntiin ja toivotaan että jengi laittaa lapikasta lattiaan ja on ihan "pähkinöinä". (Jo tuo eka rytminpauke on soinnillinen enkä oikein tiedä tarkkaan miten tehty mutta aamuyössä kuulostaa erinomaisen hyvältä erityisesti kohdasta 2:27 jossa se "aukeaa" yläharmonisista ja saa jotain delay-kaikua.)
4. Tämä moderni näyte kohdasta 6:50- sai eka kerralla sukkani pyörimään jaloissa:
CARL CRAIG & STACY PULLEN (DETROIT LOVE) techno DJ sets The Lab LA Kyse on taitavan klassisen pianistin Francesco Tristano:n kappaleesta Dminorloop, jossa pianisti on käsitellyt elektronisesti niin että tulee voimakas rytmillinen staccato-ääninen "loop" eli toistuva nopea pianosekvenssi. (Luulisin että suuren yleisön korvatkin heräisi "Mitä ihmettä?!" jos tuo tulisi mainosäänenä tai tv-sarjan alkuintrona).
Sitten tästä kun mennään
kohtaan 1:05:00-, niin siinä on taas ns. perinteisempää technoa. Rytmillistä, jossa vain vähän sointuja.
Muuten, Konemusiikin "nauhat" levyllä ja DJ-soitossa on yhteenliitettyjä eri säveltäjien kappaleita, kuin tauotonta radiosoittoa mutta jossa ei ole hiljaista välikohtaa, kun ne on nivelletty rytmin ja soinin osalta saumattomiksi.