Tässä on pieni kriisin paikka.
Suuri osa tässä ketjussa mainituista Youtube-linkeistäni on nyt suljettu/estetty.
"Videon sisältää materiaali, jonka omistaa Teosto." tms.
Teknolinkkini lähes kaikki, 3. Brandenburgilainen konserttokin meni kiinni.
Musiikillinen sivistäminen, keskustelu, on tehty mahdottomaksi.
Taisin jo joskus aiemmin kertoa, että Amazon.co.uk tarjosi Magnus Lindbergin Kraftia + muuta hintaan £5.95 kunnes väläytin suomalaista VISA-korttia ja prosessi pysähtyi. Suomalaisen piti maksaa £26. Piruuttani tarkistin ja huomasin, että ghanalaisena olisin selviytynyt hintaan £2.95.
Musiikkibusines on pari vuosikymmentä ryssinyt itsensä kuseen. Sama koskee lehdistöä, joka sekin syyttää nettiä!
Otan itseni esimerkiksi:
Ennen internetiä käytin nykyisenä reaalirahana n 1500€ vuodessa lehtitilauksiin ja levyjen ostamiseen.
Internetin myötä
- hesari teki hyveeksi valehtelun, dramatisoinnin ja viihteellisyyden. Seuraus: -400€/a lehdistölle.
- iltapäivä-/aikakausilehdistö vetäytyi lööppien maailmaan. "Voitin syövän, reuman ja psoriaksen", "Seppo ja Serena eroavat". -300€ muihin kuin hesariin.
- äänilevyteollisuus siirtyi klassisen musiikin osalla vanhojen kertaamiseen ja periodisoittimiin ja -esittämistapoihin. -600€/a äänilevyille
- lievesälää -200€/a
- käytän edellen rahaa alueella
Internetin myötä olisi ollut mahdollista
- rakentaa netistä klikkaamalla toteutettu äänilevy, johon laittaisin mieleiseni palat ja saisin fyysisen tuotteen printattuine infoineen. +600€/a äänilevyille jo julkaistusta materiaalista ainakin 10 vuoden ajan. (itse levyn voisin kyllä kaataa kiintolevylle, mutta printattu materiaali olisi kansiossa hakemistona)
- ohjata minut monien päivälehtien yhteiskäyttöön, josta tilauksesta maksaisin helposti enemmän kuin yhdestä indoktrinaatiohesarista. Jos tilaushinnan jakaminen ei perustuisi klikkausviehätykseen vaan esim vuosittaiseen merkittävyysarvioon, lehtitaloilla olisi insentiivi tehdä tolkullista työtä. +600€/a
- opetella mitä julkaisun ns "pitkä häntä" pitää evoluution kannalta tärkeää sisällään. Nyt se jäi viholliseksi.
Nyt julkaisijat ovat julistaneet sodan Google Newsille ja Youtubelle. Ainoille toimille markkinnointikanavilleen.
Oletan, että Time-Warner-Sony-Sanoma .... klusterin varallisuus riittää oppivuosien rökitykseen ja sieltä lopulta löytyy taas idea tuottaa sisältöä mediatalon hyvinvoinnin turvaksi.
Käytän nyt n 500€/a lehtitilauksisin (90€ suomalaisiin) ja ehkä 200€ musiikkiin. Oikeilla tuotteilla voisi helposti irrota 2000€ vuodessa lisää. Vaan eipä irtoa puhelinmyynnin konstein eikä uusilla tosiTVkanavilla.
mks