Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 194584 kertaa)

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #120 : Pe 17.06.2016, 23:53:21 »
Volkswagen ei nä'e mitään eettistä ongelmaa robottiautoissa. Ei silti nähnyt päästöhuijauksissakaan.

Lainaus
Volkswagen aikoo tuoda markkinoilla 30 sähköautoa vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on, että neljäsosa yhtiön toimittamista autoista on tulevaisuudessa sähkökäyttöisiä. Näin linjasi yhtiön toimitusjohtaja Matthias Müller eilen torstaina Wolfsburgissa pidetyssä lehdistötilaisuudessa.

"Vuoteen 2025 mennessä tavoitteenamme on myydä 2–3 miljoonaa sähköautoa vuodessa", Müller sanoi Automotive News Europen mukaan.

Lisäksi Volkswagen kehittää tekniikkaa itseajaviin autoihin. Ensimmäiset on määrä saada markkinoille jo 2020-luvun alussa. Müller sanoi Volkswagenin palkkaavan 1 000 ohjelmistoalan ammattilaista robottiautojen kehittämiseen.

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/autovalmistaja-iski-luvut-poytaan-1000-koodaria-robottiautojen-kehitykseen-6560720

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #121 : Su 10.07.2016, 10:45:19 »
Israel sanoo sen ensimmäisenä:

Lainaus
Israelin tavoite: ihmiskuskit kielletään liikenteestä vuoteen 2040 mennessä
http://www.iltalehti.fi/digi/2016070521849747_du.shtml

Perustelutkin ovat olemassa:

Lainaus
Vuoteen 2040 mennessä ihmisten ei enää anneta ajaa julkisilla teillä, koska ihmiset tekevät paljon enemmän virheitä kuin koneet. Uskomme, että itseohjautuvat autot vähentävät dramaattisesti kuolemantapauksia liikenteessä, Soffer sanoo.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #122 : Pe 22.07.2016, 23:04:25 »
BMW ei ilmeisesti mäe mitään eettistä ongelmaa robottiautoissa.

Lainaus
Saksalainen autojätti BMW sekä teknologiayhtiöt Intel ja Mobileye aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on kehittää itseohjautuva auto. BMW:n robottiauton on tarkoitus olla markkinoilla vuonna 2021.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/bmw-ajaa-ilman-kuljettajaa-vuonna-2021-saksalaismerkki-ja-intel-yhteistyohon/5974540

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #123 : Ke 27.07.2016, 17:50:50 »
Robottiauto - on tapana puhua erikseen automaattiautoista ja autonomisista autoista.
Automaattiauto opetetaan ajamaan tietty reitti. Mikä se robottiauto on?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #124 : To 28.07.2016, 10:20:38 »
Mikä se robottiauto on?

Hyvä kysymys. Ei liene vieläkään myöhäistä pohtia, vaikka sujuvasti 120 viestiä ensimmäistä myöhemmin.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #125 : To 28.07.2016, 14:51:54 »
Tämän ketjun viestissä n:o 2 käytin sana autonominen. samoin seuraavassa viestissäni.
Kannatan pohtimisen tuomista tähänkin ketjuun.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #126 : To 28.07.2016, 16:54:45 »
Tämän ketjun viestissä n:o 2 käytin sana autonominen. samoin seuraavassa viestissäni.
Kannatan pohtimisen tuomista tähänkin ketjuun.

Haluaisitko määritellä selkeästi käsitteet:

a. autonominen auto

b. robottiauto

c. automaattiauto

näin keskustelusta tulisi selkeämpi ja kaikki osaisimme käyttää termejä oikein. Kiitos etukäteen.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #127 : Su 11.12.2016, 13:45:24 »
Nokia Networks ei pelkää etiikkahaasteita vaan on taatusti mukana robottiliikenteen kehittämisessä:

Lainaus
Liikenne automatisoituu kovaa vauhtia, joten Nokia Networks on lähtenyt Metropolian kumppaniksi kehittämään ammattikorkeakoulun operoimia robottibusseja. 2017 alkavaa yhteishanketta varten on haettu rahoitusta Tekesiltä.

– Joukkoliikennebussit ovat ensimmäisiä, jotka automatisoituvat. Tällaisilla busseilla saadaan reitit tiheiksi ja vuoroväli lyhyeksi, toteaa projektipäällikkö Martti Mustajärvi Nokiasta
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/nokia-mukaan-tekemaan-yhteyksia-robottibusseille/746025/

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #128 : To 29.12.2016, 00:01:06 »
Kun autossa on riittävästi tekniikkaa, se estää onnettomuuksia ja varoittaa kun ollaan vaarassa.

http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/nyt-on-teslan-tekoaly-vireessa-ennusti-onnettomuuden-6611114

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #129 : To 29.12.2016, 09:17:53 »
Jos auto ei pysty ennalta estämään onnettomuutta, siinä ei ole tarpeeksi tekniikkaa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #130 : To 29.12.2016, 17:54:01 »
Jos auto ei pysty ennalta estämään onnettomuutta, siinä ei ole tarpeeksi tekniikkaa.

Varmaan siinäkin on joku raja jossain, miten paljon onnettomuudenestoteknologiaa kannattaa ajoneuvoihin laittaa.

Ihmiset pohtivat jo mitä he tekevät lisäajallaan kun autonomiset tulevat.

Lainaus
Fordin viidessä Euroopan maassa teettämään tutkimukseen osallistui 5 000 aikuista, jotka pohtivat mihin ajamisesta vapautuvan aikansa käyttäisivät. 80 prosenttia vastaajista rentoutuisi ja nauttisi maisemista. 72 prosenttia puhuisi puhelimessa ja 64 prosenttia nauttisi välipalaa.

Seuraavaksi suosituimpia vaihtoehtoja olivat kirjojen lukeminen ja elokuvien katselu. Aikaa voisi vapautua muuhunkin kuin autossa onnistuviin aktiviteetteihin, sillä 16 prosenttia antaisi lapsensa matkustaa yksinään kouluun automatisoidun auton kyydissä.
  http://tekniikanmaailma.fi/autot/tutkimus-paljasti-mita-ihmiset-tekisivat-kaikella-vapaa-ajalla-autonomiset-autot-toisivat/?shared=730564-26f59b5c-500

MrKAT

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #131 : To 18.05.2017, 23:28:43 »
Tämä filos. tarkastelu ...

Meillä on itseajavia autoja ja päätelmiä tekeviä algoritmeja. Näiden ongelmana on se, että koodarit itse eivät tiedä mitä ja miten ohjelmat tekevät näitä päätelmiä. Jutussa MIT:n tutkija onkin huolissaan siitä, että tehokkaaksi havaitut ohjelmat päättävät hyvin suuresta määrästä elämästämme. Algoritmeilla on hirvittävästi valtaa. Mutta samalla ne ovat usein sellaisia että kukaan, ei edes niiden keksijä, tiedä miten ne tarkalleen ottaen toimivat. ;
 ...
Tässä mielessä onkin mielenkiintoista miten ”musta laatikko” -käsite tuleekin esiin tekoälyn puolelta.
 ...
Maturanan ja Varelan mukaan mielemme on systeemi, ns. autopoieettinen organisaatio. Tällä he tarkoittavat kehämäistä, itseensä-viittaavaa organisaatiota eli systeemin kykyä tuottaa ja ylläpitää itseään. Systeemi voi tätä kautta muodostaa itse oman identiteettinsä.  ...

 - http://kupuramiekka.blogspot.fi/2017/05/luotammehan-ihmisiinkin.html

... keskittyi luottamiseen, mutta jos se käännetään vastuun painon miettimiseen niin tarpeeksi itsenäinen robottiauto on itsenäinen havainnoiva ja oppiva "black box" olio ja itsenäisesti vastuussa. Joten rikollisen teon jälkeen se lopetetaan kuin poliisia purrut koira ja that's it?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #132 : Su 21.05.2017, 12:48:03 »
... keskittyi luottamiseen, mutta jos se käännetään vastuun painon miettimiseen niin tarpeeksi itsenäinen robottiauto on itsenäinen havainnoiva ja oppiva "black box" olio ja itsenäisesti vastuussa. Joten rikollisen teon jälkeen se lopetetaan kuin poliisia purrut koira ja that's it?

Luulen, että robottiauto ei ole ensi alkuun ihan täysin itsenäinen. Esimerkiksi Volvon kehittämä roska-auto on semiautonominen, eli tottelee "apukuskin" ohjeita. Todennäköisesti tuo apukuski jää jollain aikavälillä kokonaan pois, kun automatiikka todetaan riittävän luotettavaksi. Tai sitten ei - voi myös muodostua roska-autoapukuskien erittäin heikosti palkattu ammattikunta. Kyse on tietysti kokonaiskustannuksista.

http://kuljetusnet.fi/4357-volvo-testaa-autonomista-j%C3%A4teautoa.html

https://www.youtube.com/watch?v=zJSHXr8i-ZU

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #133 : Ke 21.06.2017, 10:43:47 »
Suomen Helsinkiin on saatu merkittävä älyliikennekonferenssi, vuodelle 2020 jolloin asia on varmasti kuuminta hottia. Hyvä Suomi! Kiitokset erityisesti LVM:lle.

Lainaus
Suomelle on myönnetty Euroopan merkittävimpiin kuuluvan Transport Research Arena (TRA) -konferenssin isännyys vuonna 2020. Tapahtuman odotetaan tuovan Helsinkiin tuhansia älykkään liikenteen osallistujia.

Kolmen vuoden päästä järjestettävä TRA2020 -konferenssi tuo Helsinkiin laajasti esille liikenteen ja liikkumisen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Tulevan konferenssin teemana on liikenteen ja liikkumisen murroksen mahdollistaminen otsikolla ”Enabling the Change – Transport and mobility (r)evolution for Smart, Green and Integrated Society”.
  http://www.uusiteknologia.fi/2017/06/19/suomi-nappasi-alyliikennekokouksen/

Toivottavasti täällä on jotakin esimerkkiäkin toimivista järjestelmistä ja laitteista näytettävänä silloin.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #134 : La 08.07.2017, 12:32:30 »
Ruotsalaiset ovat taas kehityksen eturintamassa:

Lainaus
Ruotsissa on kehitetty autonominen sähkökuorma-auto – Tavoitteena 200 ”T-Podia” liikenteessä vuonna 2020
  https://tekniikanmaailma.fi/autot/ruotsissa-kehitetty-autonominen-sahkokuorma-auto-tavoitteena-200-t-podia-liikenteessa-vuonna-2020/?shared=774934-1cb666df-500

Hauskannäköinen ja uutta ajattelua sisältävä kehitelmä.

Lainaus
Koska kuljettajalle ei tarvitse varata tilaa, voidaan kuormatila maksimoida. Niinpä Einridellä voi kuljettaa 15 lavallista tavaraa, vaikka se on vain seitsemän metriä pitkä.

Maanteillä Einride T-pod kulkee automaattisesti kohteesta toiseen ilman ihmisten vuorovaikutusta. Ahtaammilla ja hankalammilla kaduilla siitä tulee kauko-ohjattu ajoneuvo, jota kuljettaja ohjaa ulkopuolelta.

Miten se kuljettajuus lienee järjestetty jos hän ei mukana kulje? Liekö tavarakuorman vastaanottajalla joku koodi, ja älykännykkä ohjaimena.