Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 194462 kertaa)

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #105 : To 14.04.2016, 09:27:41 »
Robottiautojen juridiset kysymykset leviävät monitahoisiksi sitä mukaan, kun robottiautoja oikeasti käytetään ja niiden sovellukset osoittautuvat varmasti paljon moni-ilmeisemmiksi kuin nykyisten autojen.

Periaatteessa ne eivät ole kovin vaikeita kysymyksiä. Ensinnäkin kaikille laitteille ja järjestelmille on yhteistä, että vastuu on jossain ja vastuullinen voi vierittää vastuuta eteenpäin. Kun metropoli järjestää julkisen liikenteensä ilman kuljettajia robottisovelluksin, onnettomuuden sattuessa vastuuta haetaan järjestäjäorganiosaatiosta, joka tietyssä tilanteessa saattaa kaataa vastuun robotin algoritmista vastaavalle.

Kuljettajattomassa yksityisautossa lähdetään kai ensin kysymään millaiselle autonomialle auto oli spesifioitu ja kenen vastuulla se tuotiin tosiasiallisesti liikenteeseen.

Voi olettaa, ettei lainsäädäntö pysty edeltäkäsin ratkomaan kaikkia kombinaatioita ja korkein oikeus joutuu tekemään useita lijauksia.

Robottien algoritmeja puidaan vielä moneen kertaan oikeusisuimissa. Oletan, että selvästi itsekkäät algoritmit karsiutuvat jo ennen markkinoille pääsyään. Suurimmat käytännön ongelmat taitavat tulla siinä rajapinnassa, jossa robotti luovuttaa olosuhteiden käydessä ylivoimaisiksi ja tilanteen ottaa vastaan ihminen, jolta ajokokemus puuttuu. Kuten aiemmin tässä säikeessä on jo todettu,  tämä on ilmailussa havaittu todelliseksi ongelmaksi.

Edelleen uskon, että markkinoille päästetään vain sellaisia robottirekkoja, jotka pyörien sutiessa toistuvasti ylämäessä keskeyttävät ajon ennemmin kuin ajautuvat hallitsemattomaan tilaan alamäessä.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #106 : To 14.04.2016, 20:15:30 »

Edelleen uskon, että markkinoille päästetään vain sellaisia robottirekkoja, jotka pyörien sutiessa toistuvasti ylämäessä keskeyttävät ajon ennemmin kuin ajautuvat hallitsemattomaan tilaan alamäessä.

mks

Tuossa sivutaan jo etiikkaa.
Sen sutivan auton kannalta voi olla hyvä ratkaisu pysähtyä jopa ylämäkeen, mutta muiden autojen kannalta ehkä ei. Ohittaminen ylämäessä ei ole suositeltavaa mutta mitäs teet jos edessä seisoo rekka?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #107 : Pe 15.04.2016, 09:09:58 »
Lainaus
28 EU-maan liikenneministerit, EU-komissio ja autovalmistajat ovat aloittaneet epävirallisen liikenne- ja ympäristöministerikokouksen Alankomaiden Amsterdamissa. Mukana on myös Suomen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).

Ministerit allekirjoittavat kokouksessa Amsterdamin julistuksen, jossa linjataan automatisoidun liikenteen käyttöönoton edellytyksistä.
  http://www.uusisuomi.fi/autot/191718-nytko-robottiautojen-matka-eurooppaan-alkoi-toden-teolla-2019-mennessa

  http://english.eu2016.nl/latest/news/2016/04/14/eu-ministers-to-try-out-self-driving-cars-in-amsterdam

Kokouksessa näytettäisiin puututtavan enimmäkseen yhdenmukaistamiseen EU:ssa, etiikkakysymykset taitavat jäädä tehtaan harkintaan. Näillä edellytyksillä iso osavastuu mahdollisista eettisistä kommelluksista siirtyy valmistajille tai myyntiluvan hyväksyjille.

Varmaan rakennetaan joku testikenttä, missä näitä hankalia tilanteita tulee eteen toistuvasti ja mahdollisesti päällekkäin, sitten pisteytetään ja vain viiden tähden arvoisesti selviytyneet pääsevät markkinoille.

Jolloin tietysti  VW tai vastaava tekee erillisen testitilanne-etiikkakoodin ja ...

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #108 : Ti 19.04.2016, 18:47:30 »
Lainaus
Tesla Model S -autoa ajanut Joshua Brown kiittää nyt ajoneuvonsa autopilotti-ominaisuutta onnettomuuden välttämisestä. YouTubessa jaetulla kojelautakameran videolla nähdään, kuinka autopilotti väistää vasemmalta kääntyää puomirekkaa, jota kuljettaja ei itse olisi huomannut ajoissa.

– Tajusin vaaran, kun Tesla varoitti minua hälytysäänellä ja käänsi autoa oikealle kylkikolarin välttämiseksi, Brown kertoo videon kuvailussa.
https://www.stara.fi/2016/04/19/teslan-autopilotti-pelasti-kolarilta/

https://www.youtube.com/watch?v=9I5rraWJq6E

Esimerkiksi näin voi autopilotti säästää onnettomuuksilta.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #109 : To 28.04.2016, 09:54:36 »
Volvo tuo autonomiset Lontoon kaduille, melkoisella rynnäköllä. Vastuukysymysratkaisu on mielenkiintoinen - Volvo ottaa sen.

Lainaus
Drive Me London -ohjelma käynnistyy vuoden 2017 alkupuolella rajatulla määrällä autoja. Se laajenee vuonna 2018 käsittämään jopa 100 autonomista autoa, mikä tekee siitä suurimman ja laajimman autonomisen ajamisen testiohjelman Britannian maanteillä.

Itse ajavat autot lupaavat mullistaa Britannian maantiet neljällä pääosa-alueella, jotka ovat turvallisuus, ruuhkat, saasteet ja ajansäästö.

Volvo on maininnut ottavansa täyden vastuun mahdollisista onnettomuuksista, joita se ei kuitenkaan usko tapahtuvan.

– Autonominen ajaminen edustaa merkittävää loikkaa eteenpäin autoturvallisuudessa. Mitä nopeammin autonomiset autot saadaan maanteille, sitä enemmän ihmishenkiä säästyy, sanoo Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/volvo-laskee-satoja-robottiautoja-liikenteeseen-ottaa-tayden-vastuun-onnettomuuksista/5863828

Volvo otti joskus 50-luvulla ensimmäisenä vakiovarusteeksi kolmen pisteen turvavyöt, tämä on luonnollinen jatkumo.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #110 : Ti 03.05.2016, 09:23:49 »
Taitaa olla niin, että autonomisten autojen kohdalla suurin eettinen kysymys on: Kauanko vielä annetaan ihmisen ajaa sataprosenttisesti autoa?

Lainaus
Miljardien eurojen autovakuutusala joutuu arvioimaan toimintaansa uudelleen itseajavien autojen vuoksi, sillä yhdysvaltalaisen NHTSA:n tutkimuksen mukaan onnettomuuksien määrä todennäköisesti vähenee peräti 80 prosentilla vuoteen 2035 mennessä. Samalla vakuutusmaksut todennäköisesti romahtavat.

Swiss Ren ja Heren aikaisemmin tässä kuussa julkistaman tutkimuksen mukaan autonominen ajotekniikka voi leikata kansainvälisesti vakuutusmaksuista lähes 20 miljardia euroa jo vuoteen 2020 mennessä.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/turvallisuus-paranee-romahtavatko-vakuutusyhtioiden-miljarditulot-ennuste-auto-onnettomuudet-vahenevat-20-vuodessa-80-6547095

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #111 : Ti 03.05.2016, 12:32:12 »
Autonomisista lentokoneista puhutaan. Nousu ja lasku tehtäisiin kuitenkin ihmisen ollessa puikoissa.
Ollaan valmiit autonomisiin laivoihin. Niille lasketaan suuria säästöjä kun mukaan ei tarvita miehistöä. Ensimmäisiä autonomisten alusten demonstraatioita on luvassa jo tällä vuosikymmenellä. Tehokas etäohjauskeskus on oleellinen osa Rolls-Roycen suunnitelmaa rakentaa autonomisia, etäohjattavia laivoja.
http://www.vtt.fi/medialle/uutiset/miehitt%C3%A4m%C3%A4tt%C3%B6mien-laivojen-et%C3%A4ohjauskeskus
Molemmilla ratkaisuilla on tukena ihminen: lennonjohtotorneissa istuu aina muutama ihminen, laivoja tarkkaillaan ja ohjastetaan etäohjauskeskuksesta.

Autojen kuvitellaan pystyvän autonomiseen liikennöintiin ilman ihmisen myötävaikuttamista teillä, joissa on vilkas liikenne, teillä jotka voivat olla lumisia, liukkaita, kuoppaisia.
Kyllä ne varmaan jonkin osan ajamisesta pystyvät hoitamaan. Suomessa AKT pitää huolen siitä, että se osa on pieni.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #112 : Su 15.05.2016, 13:23:28 »
Ruotsalaiset tutkijat arvelevat sittisontiaisen käyttäytymisestä saatavan ideoita autonomiseen liikenteeseen.

Lainaus
Ruotsalaistutkijat uumoilevat, että tarkentunut tieto sittisontiaisen suunnistustaidoista voi hyödyttää itsestään ajavien robottiautojen kehittäjiä.
http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/selitys_suunnistuskyvylle_sontiainen_valokuvaa_taivasta

Luonnosta on loputtomasti ammennettavissa ideoita.


mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #113 : Ma 16.05.2016, 07:09:24 »
Ruotsalaiset tutkijat arvelevat sittisontiaisen käyttäytymisestä saatavan ideoita autonomiseen liikenteeseen.

Toivon mukaan Volvo nojautuu noihin ideoihin vain avoautomalleissa ja muilla voi ajaa myös pilvisellä säällä, jopa sumussa ja sateessa..

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #114 : Ma 16.05.2016, 11:26:54 »
Ruotsalaiset tutkijat arvelevat sittisontiaisen käyttäytymisestä saatavan ideoita autonomiseen liikenteeseen.

Toivon mukaan Volvo nojautuu noihin ideoihin vain avoautomalleissa ja muilla voi ajaa myös pilvisellä säällä, jopa sumussa ja sateessa..

mks

Toivotaan näin.

Luonnon, jos esim. ajattelee lintujen muuttoa, konstit on monet. Vasta viime vuosina on päästy jäljille millä kaikilla uskomattomilla keinoilla ne löytävät perille päämääräänsä.

Tähtikartta, maan magneettikenttä, muistikuva, toisten seuraaminen, haju, äänimaailma jne...

Luonnosta ei lopu kopiointikelpoiset käytännöt kesken, samoin uskon autonomisessa liikennöinnissä useamman tekniikan rinnakkaistoteutukseen tulevaisuudessa.

Massaelektroniikan valmistuskustannukset eivät ole este - suunnittelun, lainsäädännön ja järjestelmien ylösajon aikataulut ovat tietysti hidaste.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #115 : Ma 16.05.2016, 17:56:34 »
Ajelin viikonloppuna Etelä-Savon pikkuteillä.
Tuli eteen kyltti "Päällystevaurioita 15 km" (niitä vaurioita oli enemmänkin).
Parhaimmillaan ämpärin kokoisia reikiä.

Pari kilometria myöhemmiin tuli kyltti "Hirvivaara 2,5  km".

Tavallinen ihmiskuski jäi miettimään mihin sitä silmänsä suuntaa: tielle niihin kamaliin kuopppiin vai tienpientareelle niihin hirviin.
Miten se robottikuski toimii (osaako ollenkaan hoitaa hommaa jos vaan tuijottelee taivaalle)?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #116 : Ma 16.05.2016, 18:13:07 »

Tavallinen ihmiskuski jäi miettimään mihin sitä silmänsä suuntaa: tielle niihin kamaliin kuopppiin vai tienpientareelle niihin hirviin.
Miten se robottikuski toimii (osaako ollenkaan hoitaa hommaa jos vaan tuijottelee taivaalle)?

Hyvä huomio.

Robotisoidussa havainnoinnissa on myös se etu, että katsoa voi ylös, eteen, sivuille ja taakse - kaikkialle samaan aikaan. Lisäksi voi vielä käyttää vaikka infrapunanäköä ja lasermittausta. Siihen ei ihminen pysty.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #117 : Ma 16.05.2016, 20:06:43 »
Onkohan se kuoppatutka vakiovaruste? Ei japanilaisissa autoissa ainakaan.
Suomeen lisävarusteena ellei pakollisena.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #118 : Ma 16.05.2016, 20:27:48 »
Kohta se alkaa : Saarivaltion ensimmäisen julkisen robottiauton testiin otetaan vastaan ilmoittautumisia. Autot tulevat liikenteeseen Greenwichissä Lontoossa.

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/ilmoittautuminen-robottiautotestiin-alkoi-autot-tulevat-muun-liikenteen-sekaan-6550786

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #119 : Pe 27.05.2016, 11:48:01 »
Robottien eettinen ongelma: