Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 194591 kertaa)

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #90 : Pe 08.04.2016, 18:41:07 »
Tarkoitin viitata siihen, että kuski joutuu pohtimaan uskaltaako mennä kyytiin jonka on ohjelmoinut Microsoft vai pitäisikö valita joku toinen auto.

Jos kolaroineen vastapuolen robotin etiikka on säästää oman auton kuskin henki, ei ole ihan mahdotonta uskoa että se - kuorma-auto - ei väistänyt vaan ajoi henkilöauton päälle eikä väistänyt ojaan.

Tuosta etiikastahan sitä piti keskustella eikä markkinoida robottiautoja.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #91 : Pe 08.04.2016, 19:54:07 »
Tarkoitin viitata siihen, että kuski joutuu pohtimaan uskaltaako mennä kyytiin jonka on ohjelmoinut Microsoft vai pitäisikö valita joku toinen auto.

Jos kolaroineen vastapuolen robotin etiikka on säästää oman auton kuskin henki, ei ole ihan mahdotonta uskoa että se - kuorma-auto - ei väistänyt vaan ajoi henkilöauton päälle eikä väistänyt ojaan.

Tuosta etiikastahan sitä piti keskustella eikä markkinoida robottiautoja.

Onko eettisesti oikein päästää ihmisiä ohjaamaan autoja jos robotit ajavat turvallisemmin?

K/E ?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #92 : La 09.04.2016, 18:10:44 »
Volvo aloittaa massiivisen autonomisten autojen testauksen liikenteessä - Kiinassa.

Lainaus
Volvo suunnittelee käynnistävänsä Kiinan edistyneimmän autonomisen ajamisen kokeen, jossa paikalliset kuljettajat testaavat itseajavia autoja julkisilla maanteillä jokapäiväisissä ajo-olosuhteissa.
Volvo odottaa kokeessa olevan mukana enintään sata autoa. Yhtiö aloittaa tulevina kuukausina neuvottelut kiinnostuneiden kiinalaisten kaupunkien kanssa nähdäkseen, ketkä voivat tarjota tarvittavat luvat, säädökset ja infrastruktuurin koetta varten.

Volvon mielestä autonomisen ajamisen tekniikka vähentää onnettomuuksia, ruuhkia ja saasteita ja antaa kuljettajien käyttää aikaansa autossa tehokkaammin.

Ruotsalaisyhtiö on ollut tunnettu turvallisuudestaan vuodesta 1959 lähtien, jolloin se kehitti turvavyön. Nyt se on eturintamassa autonomisten ajojärjestelmien kehitystyössä osana tavoitettaan, jonka mukaan kukaan ei enää menehtyisi tai loukkaantuisi vakavasti uudessa Volvo -autossa vuoden 2020 jälkeen.

– Autonominen ajaminen voi parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi. Mitä nopeammin autonomiset autot ovat maanteillä, sitä enemmän ihmishenkiä säästyy, totesi Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson Pekingissä huhtikuun 7. päivä järjestetyssä seminaarissa, joka käsitteli autonomisen ajamisen mahdollisuuksia Kiinassa.

...
Puolueettomien tutkimusten mukaan autonomisilla autoilla on potentiaalia vähentää auto-onnettomuuksien määrää merkittävästi. Jopa 90 prosenttia kaikista onnettomuuksista aiheutuu inhimillisestä virheestä, jonka mahdollisuus siis häviää autonomisissa autoissa.

  http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001154347.html

Minulla oli joskus PV Volvo 60-luvun alusta. Siinä oli kolmipisteturvavyöt, vakiona. Silloin niitä jotkut kummeksuivat.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #93 : La 09.04.2016, 18:39:57 »
Miten voidaan todistaa että autonominen auto on turvallisempi kuin ihmisen ajama auto?
Teorialla ja käytännöllä ei ole mitään eroa teoriassa eikä Windows käyttöjärjestelmässä ole vikoja.

Ydinvoimalaitoksen automaation tarkastaa Suomessa STUK. Automaatio testataan monessa vaiheessa. Automaatio on perusteellisesti dokumentoitu.
Mikä instituutio tarkastaa autonomisen auton automaation ja siihen sisäänrakennetun etiikan? Valmistaja vai?
Miten ohjelma päivitetään - samaa yhteyttä käyttäen kuin hakkeritkin?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #94 : Su 10.04.2016, 10:58:34 »
Miten voidaan todistaa että autonominen auto on turvallisempi kuin ihmisen ajama auto?

Autonomista ajoa tutkitaan koko ajan monella taholla. Kun on miljoonia kilometrejä ajettu muun liikenteen seassa luulisi asian selviävän.

Lainaus
Nyt on tämäkin nähty: Googlen älyauto aiheutti kolarin

”Ei epäilystä, otamme osavastuun”, yhtiö myönsi.

Googlen älyauto on ajanut helmikuussa kolarin, johon se on ainakin osin syyllinen itse, Google tiedotti maanantaina. Kolari tapahtui Mountain View’ssä Kaliforniassa, kun auto oli vaihtamassa kaistaa.

Vastapuolena oli bussi ja Googlen autona Lexuksen maasturimalli.

Kolariosapuolten nopeus oli vain kävelyvauhti, joten vauriot jäivät pieniksi peltilommoiksi.

Google on ilmoittanut, että se aikoo tuoda kuljettajattoman älyauton markkinoille lähivuosina.

Vaikka Googlen autot ovat olleet mukana onnettomuuksissa aikaisemmin, tämä on ensimmäinen kerta, kun vika ei ole toisessa autossa tai sen kuljettajassa.

Google syyttää osin onnettomuudesta tiellä olleita hiekkasäkkejä. Ne olivat suojaamassa sadevesiviemäriä. Kun auto havaitsi ne, se vaihtoi kaistaa ja hipaisi bussia.

Googlen älyautoilla on ajettu tähän mennessä miljoonia kilometrejä ilman itse aiheutettuja onnettomuuksia.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-on-tamakin-nahty-googlen-alyauto-aiheutti-kolarin/D9skfJeu

Lainaus

Suuret rekka-autovalmistajat eivät ole mitään noviiseja autonomisten autojen saralla.

Hiljattain Rotterdamin satamaan saapui kymmeniä rekkoja, jotka olivat kiertäneet ympäri Ruotsia, Tanskaa, Saksaa, Belgiaa ja Hollantia osana European Truck Platooning -haastetta.

Haasteeseen otti osaa muun muassa Scanian, Volvon, Ivecon ja MANin itseohjautuvia rekkoja.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/autonomiset-rekat-ajoivat-itse-itsensa-lapi-euroopan-ja-niita-oli-kymmenia/5833484


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #95 : Su 10.04.2016, 15:01:26 »
Miten voidaan todistaa että autonominen auto on turvallisempi kuin ihmisen ajama auto?

Autonomista ajoa tutkitaan koko ajan monella taholla. Kun on miljoonia kilometrejä ajettu muun liikenteen seassa luulisi asian selviävän.

Tarkoitamme todistamisella eri asioita. Sama logiikka ei onneksi ole käytössä ydinvoimalaitosten turvallisuutta tarkasteltaessa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #96 : Su 10.04.2016, 23:25:42 »
Miten voidaan todistaa että autonominen auto on turvallisempi kuin ihmisen ajama auto?

Autonomista ajoa tutkitaan koko ajan monella taholla. Kun on miljoonia kilometrejä ajettu muun liikenteen seassa luulisi asian selviävän.

Tarkoitamme todistamisella eri asioita. Sama logiikka ei onneksi ole käytössä ydinvoimalaitosten turvallisuutta tarkasteltaessa.

Niin, ydinvoimalat on todisteltu turvallisiksi.

Käytäntö on osoittautunut rumemmaksi.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #97 : Ma 11.04.2016, 12:10:14 »
Aivan.
Sama käy robottiautojen kanssa. Yhden kunnon kolarin jälkeen robottiautot ovat käyttökiellossa, eikö niin.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #98 : Ma 11.04.2016, 12:41:24 »
Olenko väärässä kun kuvittelen ainakin pitemmälle ehtineen robottiauton käyttävän tekoälyä?

Tekoälyssä on tässä yhteydessä muutama mielenkiintoinen ominaisuus:
1. Se oppii koko ajan. Kaksi autoa ovat toiminnaltaan ja etiikaltaan erilaisia jonkin ajan kuluttua. Auto ilmeisesti oppii myös kuskin puuttuessa ajoon.
2. Oppiminen johtaa siihen että samanlaiset autot käyttäytyvät ennen pitkää eri tavoin. Miten selvitetään onko auto, jos se joutui kolariin, ollut syypää siihen - kun ei tiedetä minkälaista ohjelmaa se toteuttaa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #99 : Ma 11.04.2016, 14:38:35 »
Olenko väärässä kun kuvittelen ainakin pitemmälle ehtineen robottiauton käyttävän tekoälyä?

Tekoälyssä on tässä yhteydessä muutama mielenkiintoinen ominaisuus:
1. Se oppii koko ajan. Kaksi autoa ovat toiminnaltaan ja etiikaltaan erilaisia jonkin ajan kuluttua. Auto ilmeisesti oppii myös kuskin puuttuessa ajoon.
2. Oppiminen johtaa siihen että samanlaiset autot käyttäytyvät ennen pitkää eri tavoin. Miten selvitetään onko auto, jos se joutui kolariin, ollut syypää siihen - kun ei tiedetä minkälaista ohjelmaa se toteuttaa.

Tuotit juuri niin korkealentoisen ongelmankehittelyn, että siihen en osaa ainakaan heti vastata. Käräjäoikeus viimeistään antaa vastauksen syyllisyyskysymyksiin.

Kai sille tekoälylle on silti asetettava jotkut rajat missä sillä on operointioikeus.


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #100 : Ma 11.04.2016, 15:38:41 »
Enpä usko, että jos asia oikeuteen päätyy käräjäoikeus on se lopullinen oikeus.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #101 : Ma 11.04.2016, 19:08:06 »
Enpä usko, että jos asia oikeuteen päätyy käräjäoikeus on se lopullinen oikeus.

Kovin vähän nykyäänkään pieniä peltikolhuja viedään, tai saa viedä, hovi- tai korkeimpaan oikeuteen.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #102 : Ma 11.04.2016, 19:57:26 »
Niin, Suomessako ei robottiautojen kolareita nykyään ratkota hovissa tai KKOssa?

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #103 : Ma 11.04.2016, 20:02:56 »
Niin, Suomessako ei robottiautojen kolareita nykyään ratkota hovissa tai KKOssa?

Odotellaan mielenkiinnolla ensimmäistä robottien aiheuttamaa kolaria ja sen selvittelyjä. Voisi laittaa vaikka televisioon, suorana lähetyksenä. Luultavasti tehdaskin on kiinnostunut ennakkotapauksesta ja lähettää viisi-kuusi omaa lakimiestä paikalle.

Ensimmäisen kolaroivan robottiauton omistaja pääsisi varmasti julkisuuteen, eikä tarvitsisi heiluttaa peittoa tositv-ohjelmassa.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #104 : Ma 11.04.2016, 20:14:56 »
Ennen kuin robottiauto pääsee yleisen liikenteen sekaan pitää lainsäädännön muuttua.
Tilannehan on silloin kuitenkin se, että liikenteessä on sekaisin robottiautoja, ihmisten ajamia autoja, polttomoottoriautoja, sähköautoja. Ennen pitkää tapahtuu kuitenkin robottiauton ja ihmisen ajaman auton kolari, ja ennen pitkää sellainen kolari on vakava, johtaa ihmishengen menetyksiin.
Ja ennen pitkää sellainen kolari päätyy oikeuteen.
Konginkankaan juttu meni hoviin.

Turhaa on kinastella missä oikeusasteessa ratkeaa se, kuka on syyllinen. Se oikeudenkäynti on kuitenkin käytävä. Omaisensa menettänyt ei ehkä helpolla usko että auto teki kaiken mitä ihminen kone voi.
Ja ehkä lopulta syyllinen onkin robottiauton kuski vaikka ei/koska ei koskenutkaan rattiin. Robottihan on erehtymätön vaikka noudattaakin erehtyväisen ihmisen käskyjä.