Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 194473 kertaa)

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #195 : Su 04.02.2018, 17:08:58 »
Mitenkä muuten on, joko on vakuutusmaksuissa huomioitu hätäjarrutusominaisuus hintaa alentavana tekijänä? Jos on niin hyvä. Jos ei, niin miksei?

Lainaus
Ilmiönä robottiautot muuttavat koko tieliikenteen, kun ne reagoivat aina samalla tavalla. Esimerkiksi onnettomuustilanteessa ihmisistä yksi jarruttaa, yksi kaasuttaa, yksi väistää vasemmalle ja toinen oikealle.

Automatisaatio on jo nyt vähentänyt onnettomuuksia, kun autoihin on tullut esimerkiksi kaistavahteja ja automaattinen hätäjarrutustoiminto.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomen-olosuhteet-voivat-sekoittaa-robottiauton-testeja-tehty-pikkubusseilla-ja-henkiloautoilla/6756922#gs.Cj9NCPw

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #196 : Ma 05.02.2018, 09:50:27 »
Autonomisilla ominaisuuksilla varustettuja autoja aletaan kohta tehdä Suomessakin.

Lainaus
Uusi A-sarja pystyy ajamaan myös osittain autonomisesti eli itseohjautuvasti. Tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät jopa 500 metrin päähän. Valittavissa on myös merkin huippumallista eli S-sarjasta tuttuja avustinjärjestelmiä: etäisyysavustin, aktiivinen hätäpysäytysavustin ja aktiivinen kaistanvaihtoavustin.

Aktiivinen jarruavustin on vakiovaruste. Se kykenee estämään peräänajokolareita sekä jalankulku- ja pyöräilykolareita.
  https://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/T%C3%A4llainen-on-uusi-Suomessa-valmistettava-Mercedeksen-A-sarja/1104702?pwbi=3d2ba7c714b11f7dd076ba1e4d58ddab

Vaikuttaa sekä taloudellisesti, että eettisesti mukavalta.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #197 : Ma 12.03.2018, 17:30:26 »
Kaupunkisuunnittelussa pitää ottaa jo robottiautot huomioon. Kertoo Isokallio.

Lainaus
Tulevaisuuden kaupunki suunnitellaan niin, että se mahdollistaa sujuvan liikenteen robotti- ja sähköautoilla. Ei niin, että yritetään hankaloittaa polttomoottoreilla liikkuvien autojen kulkemista.
  https://blogit.iltalehti.fi/kalle-isokallio/2018/03/11/tulevaisuuden-kaupunki/

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #198 : Ma 16.04.2018, 18:58:00 »
BMW satsaa vahvasti autonomiseen sähköautoiluun.

Lainaus
Keskuksen avaus on iso osa BMW:n panostusta tulevaisuuden ajoneuvoihin. Keskukseen mahtuu 1800 työntekijää ja 500 testiajoneuvoa. BMW investoi pelkästään tänä vuonna seitsemän miljardia euroa autonomisiin ajoneuvoihin ja sähköistykseen.

Autonomisen ajamisen kehitystyön odotetaan tuovan positiivisia vaikutuksia, kuten vähentävän onnettomuuksia, säästävän aikaa sekä laskevan matkakustannuksia. Keskus luo perustan BMW iNextin lanseeraukseen vuonna 2021. BMW iNext tulee olemaan ensimmäinen BMW:n markkinoille tuleva autonominen malli.
Panostusta tasoihin 3-5

Autonomisen ajamisen implementointi on tapana jakaa viiteen askeleeseen: Feet off, Hands off, Eyes off, Attention off ja Passenger.
  https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bmw-tosissaan-autonomisen-ajamisen-kanssa--sijoittaa-tana-vuonna-7-miljardia-hankkeeseen/44gXbxHG

Tuleekohan kaahaaville bimmeripojille joku oma ohjelma? Ellei, niin tulevaisuuden bemareissa kuolleiden nuorten miesten määrä laskee radikaalisti.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #199 : Pe 08.06.2018, 09:51:50 »
Legenda on puhunut:

Lainaus
Autoteollisuuden suurhahmoihin kuuluva Bob Lutz ennustaa autoilun aikakauden loppumista siinä muodossa, jossa me sen tunnemme. Tilalle tulevat standardisoidut moduulit, jotka liikkuvat lopulta täysin itsenäisesti, kirjoittaa Automotive News.
...

Oman auton omistavat poikkeusyksilöt myös maksavat lisää vaivattomuudesta ja mukavuudesta.

Joka tapauksessa Lutz on varma, ettei yksittäisten ihmisten ostamia ja ohjaamia ajoneuvoja myydä enää 15-20 vuoden kuluttua. Eikä niitä yksinkertaisesti sallita ainakaan valtateillä.

Käänne tulee, kun 20-30 prosenttia ajoneuvoista on täysin itsenäisiä. Silloin eri maiden viranomaiset huomaavat onnettomuustilastoista, että ihmisten kuljettamat autot aiheuttavat 99,9 prosenttia onnettomuuksista.
  https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autotietaja-viisi-vuotta-aikaa-luopua-autosta--sitten-joudut-myymaan-sen-romuksi/TwJkk5rY

Toivottavasti järjestetään silloin tällöin "muistoajopäiviä" jolloin saa ulkoiluttaa vanhaa sotaratsua.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #200 : Su 10.06.2018, 18:12:02 »

Toivottavasti järjestetään silloin tällöin "muistoajopäiviä" jolloin saa ulkoiluttaa vanhaa sotaratsua.

https://ita-savo.fi/uutiset/lahella/d2d14ed5-f534-48ae-a790-00428ef7bd6f

Valitan, linkki on myöhässä.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #201 : To 06.09.2018, 15:10:29 »
Lainaus
Nyt tuli tilasto kuljettajattomien autojen kolareista – eikä se mairittele meitä muita

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-tuli-tilasto-kuljettajattomien-autojen-kolareista--eika-se-mairittele-meita-muita/FTWybF6q

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #202 : Ma 10.09.2018, 17:58:26 »
Tuon täytyy johtua autonomisten autojen korkeasta etiikasta.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #203 : Ke 09.01.2019, 10:42:18 »
Tuo Yamahan ajatus robotista joka ajaa autoa tai jopa moottoripyörää on itse asiassa aika jännä. Luultavasti tulemme joskus kaikki  kuitenkin hankkimaan talouteemme robottiavustajan.

BMW teki myös autonomisen moottoripyörän. Tällä olisi astetta helpompi tehdä ns. rautaperseajo, voisi ottaa torkut satulassa ajon aikana.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #204 : Ke 08.05.2019, 09:53:15 »
Raha menee sinne missä on kasvua odotettavissa.

Lainaus
Autojätti General Motorsin suojissa autonomista autoteknologiaa kehittävä Cruise Automation on hankkinut itselleen uudella rahoituskierroksella 1,15 miljardin dollarin edestä sijoituksia. Yhtiön arvo sijoittajien silmissä on kohonnut jo 19 miljardiin dollariin.
...
Aiemmin Toyota kertoi sijoittavansa Uberin autonomista autoa kehittävään yksikköön. Lisäksi Tesla kertoi hiljattain, että sen autot kykenevät ajamaan täysin itsenäisesti jo tämän vuoden loppuun mennessä.

https://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2019/05/08/itsestaan-ajaviin-autoihin-kaadetaan-lisaa-rahaa-cruise-sai-miljardin-lisaa-rahaa

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #205 : Ma 20.05.2019, 09:12:39 »
Robotit sujuvoittavat liikennettä.

Lainaus
Brittiläisen Cambridgen yliopiston esittävät uudessa tutkimuksessaan, että joukko itsenäisesti ajavia ja yhteistyössä keskenään toimivia autoja voi nostaa hitaasti etenevän liikennevirran vauhtia ainakin 35 prosenttia.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-jos-robottiautot-tekevat-yhteistyota-liikenne-voi-nopeutua-jopa-35-prosenttia/?shared=976304-3bad1713-500

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #206 : Ti 21.05.2019, 19:29:13 »

On halvempiakin keinoja liikenteen nopeuttamiseksi kuiin robottiautot. Liikenne nopeutuu jos nopeusrajoitukset poistuvat.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #207 : Ke 22.05.2019, 07:41:17 »
On halvempiakin keinoja liikenteen nopeuttamiseksi kuiin robottiautot. Liikenne nopeutuu jos nopeusrajoitukset poistuvat.

Yli viisikymnmentä vuotta sitten opin käytännön kokemuksesta, että tuo intuitiivisesti oikealta tuntuva seikka ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Useamman kerran viikolopun  paluuliikenteessä Porvoo-Helsinki -tiellä jono pysähteli pitkiksikin ajoiksi ja arvelimme edellä onnettomuuden haittaavan kulkua. Oikeasti kysessä olikin vapaiden nopeuksien ajan pumppausilmiö. Vaikka autojen määrä lisääntyi Helsingin lähestyessä, liikenne muuttui tasaisen vertäväksi, kun 60km/t nopeusrajoitus alkoi.

Liikenteen asiantuntijoiden mukaan tämä käytännön havainto on todettu myös teoreettisesti oikeaksi.

Vakioetäisyyksillä ajavien autojen virta kuljettaa nopeuteen lineaarisesti suhtautuvan määrän autoja. Jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliössä ja siksi järjellinen liikennevirta kuljettaa autojen pituudesta riippuvan optiminopeuden yläpuolella aina vain tehottomammin autoja. Kaikein tehottomin tilanne syntyy, jos ylärajanopeuttta ei ole määritelty ja hätähousujen siementämät häiriöaallot pysäyttävät lopulta koko liikenteen.

mks

PS: Ei tarvitse olla vanhus ymmärtääkseen tätä: Kun työpäivän aamuna Lahden moottoritiellä liikennemäärä kasvaa niin, että optiminopeus on selvästi alle sallitun nopeuden,  pumppaus alkaa ja ajoittain pysäyttää liikenteen.
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #208 : Ke 22.05.2019, 09:39:46 »
Intuitiivista kokemusta robottiautojen vaikutuksesta liikenteen keskinopeuteen ei minulla ole.
Intuitioni sanoo, että jos robottiautoja on 1% liikenteestä vaikutusta ei ole. Ehkä asiasta on tutkimuksia.
Jos robottiautoja on 100% uskonkin vaikutukseen.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #209 : Ti 23.07.2019, 19:16:34 »
Auto voi olla myös diagnostiikkaväline. Volvo on hankkinut firman jonka ohjelma tekee arvion onnettomuuteen joutuneen auton matkustajien vammoista ja lähettää arvionsa myös pelastuslaitokselle.

Järjestelmä osaa ilmoittaa esimerkiksi törmäyksen voimakkuuden sekä antaa arvion matkustajien vammoista ja niiden vakavuudesta. Informaatio välittyy viranomaisille seitsemässä sekunnissa onnettomuudesta.

Se, mitä en ymmärrä on - miksi seitsemän sekunnin viive? Voidaanko arvio tehdä vasta "savun hälvettyä"?