Kirjoittaja Aihe: Robottiautojen eettinen ongelma  (Luettu 194065 kertaa)

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #135 : Su 09.07.2017, 08:49:00 »
Keskustelussa on taas sekoitettu autonominen auto ja sähköauto.
Periaatteessa autonomisuus voidaan toteuttaa myös polttomoottoriautolla.

Ruotsalaiset eivät ole inahtaneetkaan autonomisen auton ohjelmoinnin eettisistä ongelmista.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #136 : Su 09.07.2017, 17:17:29 »
Keskustelussa on taas sekoitettu autonominen auto ja sähköauto.
Periaatteessa autonomisuus voidaan toteuttaa myös polttomoottoriautolla.

Ruotsalaiset eivät ole inahtaneetkaan autonomisen auton ohjelmoinnin eettisistä ongelmista.

Missä kohtaa on sekoitettu?

Lainaus
Ruotsissa on kehitetty autonominen sähkökuorma-auto – Tavoitteena 200 ”T-Podia” liikenteessä vuonna 2020

Periaatteessa ruotsalaisetkin olisivat voineet tehdä autonomisen polttomoottoriversion, sen sijaan he tekivät autonomisen sähköversion.

Periaatteessa voitaisiin tehdä vaikka polttomoottorikäyttöinen hammasharja, vaan ei tehdä.

Ehkä ruotsalaisilla ei ole eettisiä ongelmia autonsa ohjelmoinnissa.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #137 : To 13.07.2017, 19:09:57 »
Meillä on etiikka hallussa ja nähdään ehkä vähiten ongelmia : Liikenteen robotisaatio etenee –

Lainaus
Berner kertoi tentissä, että roboteilla toimivaa liikennettä mahdol­lis­te­taan. Ministeri vakuutti, että vuoden loppuun mennessä Suomessa ei tule olemaan lain­sää­dän­nöl­lisiä esteitä miehit­tä­mät­tömän liikenteen kehit­tä­mi­seksi.

– Suomessa ei tällä hetkellä tarvitse olla kuljettajaa ajoneuvon sisäpuolella, mutta tarvitsee olla kuljettaja joka vastaa ajoneuvon liikenteessä olemisesta. Tässä me olemme käytännössä Euroopan ensimmäisiä.
  http://www.suomenmaa.fi/uutiset/liikenteen-robotisaatio-etenee--liikenneministeri-berner-tassa-me-olemme-kaytannossa-euroopan-ensimmaisia-6.3.262152.64643396fa


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #138 : Ti 15.08.2017, 12:43:45 »
Tämä filos. tarkastelu ...

Meillä on itseajavia autoja ja päätelmiä tekeviä algoritmeja. Näiden ongelmana on se, että koodarit itse eivät tiedä mitä ja miten ohjelmat tekevät näitä päätelmiä.

Itseajavia...!
Luulisi, että koodarit koodaavat ohjelmaan ne säännöt ja etiikan, jota kuvittelevat ihmisten autoa ajaessaan käyttävän.
Koodaaminen tapahtuu ilmeisesti alitajuisesti kuviteltua etiikkaa noudattaen, ei julki kirjoitettua säännöstöä noudattaen.
Se julkikirjoitettu säännöstö taitaa olla mahdottomuus siksikin, että ajatellaan autojen kommunikoivan keskenään ja oppivan koko ajan liikenteessä.
Tämä tarkoittaa itseajavan auton moraalin ja etiikan olevan toinen kuin ihmisen ajaman toisen auton.

Tuo autojen keskenään kommunikointi on avoin ovi hakkerointiin.
Jos kuvitellaan että itseajavan auton ohjelma estää sitä ryntäämästä ihmisjoukon päälle, voi myös kuvitella että suuri joukko itseajavia autoja saa yht'äkkiä päähänsä alkaa surmata ihmisiä.

MrKAT

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #139 : Ti 15.08.2017, 18:24:46 »
Tekoäly on nykyään enempi sitä että on valtava määrä dataa ja vähän sääntöjä kun vuosikymmeniä sitten kuviteltiin että annetaan kaikki säännöt by koodari. Näin google valtavalla datavuorellaan päihittää tekoälytutkijoiden teoriat.
  Paitsi ehkä Suomessa. Google translator ENG- SUO - ENG toimii jotenkin mutta kehnohkosti. Sen sijaan ENG-GER-ENG jne eli suurten kielien välillä toimii kuulemma jo hämmästyttävästi (Salonius-Palsternak:n mukaan). Näin voisi ennustaa että kuluu pitkä aika ennenkuin älyautot toimii Suomen kehnoissa säissä niinkuin ne toimisi USA:n kuumissa valtioissa.
Tänne ei kannata panostaa...


Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #140 : Ti 15.08.2017, 19:52:21 »
Tekoäly on sitäkin että big datasta kaivetaan riippuvuudet - vaikka lääketiede, kun ei tunneta olosuhteiden ja todettujen tautien välille riippuvuussuhdetta löydetään tilastollinen riippuvuus eri ilmiöille - ilman lääketieteellistä selitystä ehkä.

Sekin on tekoälyä että tarkoin määritellylle ongelmalle koodataan ratkaisuvaihtoehdot - esimerkkinä vaikka shakki tai go.

Itsestäänajavalla autolla päättely kai tähtää seuraavan, ehkä siitä seuraavankin tilanteen käsittelyyn, shakissa saattaa olla valittavana lähes ääretön joukko ratkaisuvaihtoehtoja ja vastustajan reaktioita.
Vastapuolen toimia rajoittaa fysiikka. Auto ei lähisekuntien aikana voi olla kuin melko rajoitetussa alueessa, samoin ei oma auto voi tehdä ihan mitä tahansa liikkeitä.

mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #141 : Ke 16.08.2017, 09:19:44 »
Tekoäly on sitäkin että big datasta kaivetaan riippuvuudet - vaikka lääketiede, kun ei tunneta olosuhteiden ja todettujen tautien välille riippuvuussuhdetta löydetään tilastollinen riippuvuus eri ilmiöille - ilman lääketieteellistä selitystä ehkä.

Nimenomaan lääketieteen (kuten myös taloustieteen ja sosiologian) alalla tämä on huonoa proteesiälyä: Kun tilastomatematiikan taidoiltaan heikko tutkija antaa tietokoneen seuloa suuresta datasta miljoona korrelaatiota sekunnissa ja viikon kuluttua löytää yhden sellaisen korrelaation, että todennäköisyys sen esiintymiseen "sattumalta" on pienempi kuin 0.000000001, hän julkaisee havaintonsa lainkaan ihmettelemättä miksi hän ei löytänytkään yli kuuttasataa tuon tason tulosta kuten puhtaasti satunnaisetsa materiaalista olisi pitänyt hänen metodillaan löytää!

MrKAT viitannee kuitenkin siihen, ettei itseoppivan ja sääntöjä generoivan ohjelman koodaajalla ole mitään aavistusta millä algoritmilla ohjelma vuoden kuluttua tekee ratkaisujaan, koska hän ei tiedä millaista kokemushistoriaa ohjelmalle on kertynyt. Aivan erityisesti tämä pätee sellaisen koodaajaan, jonka elämänkokemus on kertynyt Piilaaksossa ja hänen ohjelmoimansa auto ajelee Suomen talvessa!

Patun kanssa olen yhtä mieltä siitä, että keskenään kommunikoivien autojen itseoppivien tekoälyjen ratkaisuavaruus on tutkimaton. Sellaisen ennustettavuus ei ole ääritilanteissa milllään tapa hallinnassa ja siksi sellaiseen tarvitaan joka osapuolle hyvin vakaalla algoritmilla toimiva lapsenvahti.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #142 : Ke 16.08.2017, 10:04:41 »
Patun kanssa olen yhtä mieltä siitä, että keskenään kommunikoivien autojen itseoppivien tekoälyjen ratkaisuavaruus on tutkimaton.


Jollain tapaa tämä avaruus olisi kuitenkin saatava hallintaan. Vilkas mielikuvitus saattaa esimerkiksi liittää kybersodan keinovalikoimaan itseohjautuvien autojen massiivisen hyökkäyksen.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #143 : La 19.08.2017, 10:02:51 »
Patun kanssa olen yhtä mieltä siitä, että keskenään kommunikoivien autojen itseoppivien tekoälyjen ratkaisuavaruus on tutkimaton.


Jollain tapaa tämä avaruus olisi kuitenkin saatava hallintaan. Vilkas mielikuvitus saattaa esimerkiksi liittää kybersodan keinovalikoimaan itseohjautuvien autojen massiivisen hyökkäyksen.

Maailma on harvinaisen sotaisa paikka. Lentokoneet ja laivat liikkuvat nykyään myös automaatilla, mitä jos ne hakkeroitaisiin?

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #144 : La 19.08.2017, 16:46:59 »

Maailma on harvinaisen sotaisa paikka. Lentokoneet ja laivat liikkuvat nykyään myös automaatilla, mitä jos ne hakkeroitaisiin?

Se olisi mielestäni epäeettistä.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #145 : La 19.08.2017, 17:47:06 »

Maailma on harvinaisen sotaisa paikka. Lentokoneet ja laivat liikkuvat nykyään myös automaatilla, mitä jos ne hakkeroitaisiin?

Se olisi mielestäni epäeettistä.

Niin, mutta voisiko vilkas mielikuvitus saattaa niiden hakkeroinnin kybersodan keinovalikoimaan, itseohjautuvien autojen massiivisen hyökkäyksen masinoinnin lisäksi?

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #146 : La 19.08.2017, 18:51:41 »
Kysymys robottiautojen (!) eettisestä ongelmasta taitaa pelkistyä siihen, että robottiauton etiikka on sama kuin "manuaalisesti" ohjatun auton kuljettajan etiikka. Mitä eroa niillä on?


Se ero, että robottiauton etiikka täytyy kirjoittaa julki, säädellä ja vaatia kaikkiin robottiautoihin. Ja jokaista inhimillistä kuskia pitää vaatia noudattamaan sitä, liikennesääntöjen lisäksi.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #147 : Ti 22.08.2017, 19:16:53 »
Formula 1 turva-auto saattaa muuttua robotin ohjaamaksi. Onkohan muistettu kysyä neuvoa AASP:ltä? http://www.appliedsportpsych.org/about/ethics/ethics-code/

Lainaus
Formula 1-turva-autoa yleensä ajava Bernd Mayländer uhkaa jäädä työttömäksi. F1 harkitsee turva-auton muuttamista itseajavaksi robottiautoksi, kertoo Autosport.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/formula-1-harkitsee-turva-auton-kuljettajan-poistamista-tilalle-robotti-6670897

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #148 : Ke 23.08.2017, 17:56:05 »
Turva-auto tulee radalle onnettomuuksien jälkeen kun radalla on vaarallista romua.
Kunhan myös itse F1-autot saadaan itse-ajaviksi kaikki onnettomuudet eliminoituvat ja turva-autoa ei koskaan tulla tarvitsemaan.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Robottiautojen eettinen ongelma
« Vastaus #149 : Pe 25.08.2017, 10:21:43 »
Saksalaiset ovat päänavaajia tai tienraivaajia itseajavien autojen eettisten sääntöjen saralla.

Lainaus
Saksan lainsäätäjät ovat jo pitkään työstäneet pelisääntöjä sille, miten itsejavien autojen ohjelmistojen pitäisi ratkaista ristiriitatilanteet. Esimerkiksi kun onnettomuuden välttämiseksi pitää valita pyöräilijään törmäämisen ja ylinopeuteen kiihdyttämisen välillä.

Hallituksen asettama komitea on nyt linjannut, että ihmisten henkeä ja terveyttä pitää suojella viimeiseen asti. Komiteassa oli etiikan, juridiikan ja tekniikan asiantuntijoita.

Linjaus tarkoittaa sitä että jos onnettomuus on väistämätön, ohjelmiston pitää valita toimintatapa, joka vahingoittaa ihmisiä vähiten, vaikka se merkitsisi omaisuuden turmelemista tai eläinuhreja. Ihmisen ikä, sukupuoli tai fyysinen kunto ei saa vaikuttaa ohjelmiston päätökseen.

Saksan liikenneministeri Alexander Dobrindt sanoo komitean linjauksen olevan maailman ensimmäinen itsejavia ajoneuvoja koskeva eettinen ohje.
  http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/saksa-otti-eettisen-kannan-itseajaviin-autoihin-ihmishenkia-varjeltava-viimeiseen-asti-6671635