http://www.hs.fi/tiede/a1422245917973Google on antanut ymmärtää, että automaattiauto on ajanut yli miljoona kilometriä ilman onnettomuuksia. Viesti johtaa harhaan. Voisi luulla, että Googlen auto pystyy ajamaan ilman kuljettajaa kaikkialla siellä, missä tavallinen auto saa ajaa.
Massachusettsin teknillisen yliopiston MIT:n lehti arvioi Google-autoa viime elokuussa vielä jyrkkäsanaisemmin.
"Ostaisitko automaattiauton, jolle 99 prosenttia teistä on mahdottomia ajaa?" kysyi kirjoittaja. "Ja joka tuskin koskaan pystyy pysäköimään itseään? Joka ei huomaa kuoppaa tiessä? Ja jolla ei voi lähteä liikkeelle kaatosateessa tai lumipyryssä?"
Moottoritiellä auto kulkisi kuin juna tai hissi. Kuljettaja tarttuisi rattiin, kun siirryttäisiin tavalliselle tielle.
Tai kun sattuisi jotain odottamatonta. Silloin tulee vastaan ongelma, josta asiantuntijat ovat puhuneet jo vuosia.
BMW:n automaattiautohankkeen vetäjä Werner Huber sanoi MIT:n lehdessä vuonna 2013, että ihmiseltä kestää vähintään 5–7 sekuntia siirtyä uuteen tehtävään.
Auton pitäisi siis varoittaa ennalta: "Herätys, valmistaudu ohjaamaan, edessä on paikka, josta en robottiaivoillani selviä." Tämä on toistaiseksi mahdotonta, koska autot eivät pysty havaitsemaan kaikkea poikkeavaa tarpeeksi ajoissa.
Toinen ongelma lähes automaattisessa autoilussa on kuljettajan ajotaitojen rapautuminen. Tehtävät, joista kokenut kuski selviäisi hyvin, voivat osoittautua hätätilanteessa ylivoimaisiksi.