Muistetaanhan että Suomessa päästörajoilla tarkoitetaan hiilidioksidipäästöjä, se mistä kohu nousi koski typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä.
Polttoaine vaikuttaa hiukkaspäästöihin, biodiesel tuottaa huomattavasti vähemmin hiukkas- ja myös typenoksidipäästöjä kuin fossiilidiesel..
Typpioksidi taitaa syntyä suurelta osin ilman typestä ja korkeasta palamislämpötilasta, ei niinkään polttoaineen typestä.
Dieselmoottorille on ominaista, että sen kulutus kg/kWh ei riipu moottorin kuormituksesta niin paljon kuin bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori sopii tällöin hyvin tasaisella kuormalla toimivan hybridiauton moottoriksi. Pikkudieseleiden käyttökohteet saattavat kuihtua, raskaissa autoissa ja työkoneissa diesel pitää pintansa. Niissä myös pakokaasujen käsittely on taloudellisesti kannattavaa.
Raakaöljyn jalostuksessa syntyy lähes raakaöljyn ominaisuuksien määräämä osuus keveitä tisleitä, jalostamoparametreilla on vähäisempi vaikutus. Jos fossiilisen dieselöljyn kulutus alkaa hiipua, mihin se jalostusfraktio laitetaan? Lämmitysöljyksi? Ajetaan jalostamo alas?
mks:n ennustus "Hybridit, metaani- , vety- ja sähköautot tulevat" pitää varmaan paikkansa, mutta entä mittakaava? Kommer konsa hinner sanoi entinen ukko.
Japanissa taitaa vetyauto olla nousussa, Norjassa sähköauto.
Tällä hetkellä sähköauto on kallis, tavallisimmilla sähköautoilla akun kantama on pieni, latausasemia on harvassa, auton jälleenmyyntiarvosta ei ole oikein käsitystä. Mikä arvo on 5 v vanhalla akulla, jota korvaavan akun hinta on laskenut rajusti kehityksen myötä?