Kirjoittaja Aihe: Dieselmoottorin kriisi  (Luettu 118113 kertaa)

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #30 : Su 04.10.2015, 15:45:50 »

Lähes ideaalisessa autossa sähkömoottorit kuljettavat ja jarruttavat autoa 98% hyötysuhteella.

Vähän miten laskee.
Jos jakeluverkossa olevaa sähkömäärää merkitään =100, ei siitä sähköauton akkuun päädy kuin alle 100. Jännitteen muunto 400 V vaihtojännitteestä 100 - 200 V tasajännitteeksi aiheuttaa häviöitä.
Akusta pyörän napoihin voidaan päästä 98 hyötysuhteella. Jos napoihin syötetty 98 syötetään jarrutettaessa akkuihin takaisin, sinne päätyy parhaimmillaan 98% 98:sta eli 96.

Jos tarkastellaan paljonko raaka-energiaa, vaikkapa hiiltä, tarvitaan voimalaitoksella aikaansaamaan verkkoon 100 yksikköä, puhutaan jostain luokkaa 300 yksikköä.




Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #31 : Su 04.10.2015, 21:38:00 »

Tuskin kukaan odottaakaan että koko autokanta vaihdettaisiin sähköisiin muutamassa vuodessa.

Hyvä kuulla.

Parempi tietysti olisi jos muutosnopeus olisi suurempi.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #32 : Ma 05.10.2015, 17:22:54 »
Dieselmoottori kehittyy ja osa dieselin ongelmista saattaa ratketa.
Suomessa ollaan melko pitkällä, patentoitu uuden tyyppinen dieselmoottori on kehitteillä.

Moottori on turboahdettu kahdella työsylinterillä, kolmas sylinteri samalla kampiakselilla on ahtamissylinteri. Moottori on kaksitahtinen ja pienikokoinen, jolla saadaan moottori työskentelemään keskimäärin suurella kuormalla jokapäiväisessä käytössä.
Korkean ahtamispaineen (20 bar) ansiosta palamislämpötila on saatu pudotettua 2000 C:een, jolloin typen oksidien syntyminen estyy.
VTT ja kolme kumppania hakevat kolmen miljoonan euron rahoitusta uuden (jo neljännen) 800 cm3 koemoottorin valmistusta varten. Moottorin nimellisteho olisi 120 kW.
Mahtaa olla kiva käyntiääni, kaksisylinterinen kaksitahtidiesel.

Tekniikka&Talous 31/2015
« Viimeksi muokattu: Ma 05.10.2015, 18:18:20 kirjoittanut Patu »

Tuco

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #33 : Ke 07.10.2015, 14:35:23 »
Tuleva RDE-mittaus saattaa poistaa diesel-autot markkinoilta nopeammin kuin osasimme kuvitellakaan:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444111526701.html

Hello darkness, my old friend

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #34 : Ke 07.10.2015, 15:31:01 »
Ratkaisu löytyy Suomesta

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/t-t-diesel-kohun-ratkaisu-voi-olla-z-moottori-ja-se-tulee-suomesta/5347268
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/dieselgaten-ratkaisu-on-suomessa-6001734


EU tuottaa tuollaisia hehkulamppudirektiivin ja laivojen rikkidirektiivin tapaisia ideoita. Tuon RDE-ajatuksen vastustajia löytyy niin paljon että ainakaan aikatauluun en usko.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #35 : To 08.10.2015, 09:42:25 »
Hybridit, metaani- , vety- ja sähköautot tulevat.

Pikkudieselit saattavat kadota markkinoilta.

mks

Lainaus
Dieselmoottorit päästävät pakokaasujen mukana ilmaan haitallisia typen oksideja. Ne aiheuttavat yksin Yhdysvalloissa 58 000 ennenaikaista kuolemaa.

...

Päästövaatimukset tiukkenevat todennäköisesti tulevaisuudessa. Eikä tämä ole vain huijauksesta kärähtäneen Volkswagenin vaan kaikkien automerkkien ongelma.

...

Economist-lehti ennustaa, että jos Volkswagenin toiminta johtaa dieselin kuolemaan, ennen pitkää kuljettajat vaihtavat sähköautoon.

http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/jos-dieselautot-kaytannossa-kielletaan-siirtyvatko-autoilijat-bensaan-vai-sahkoon-6002626

 

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #36 : La 10.10.2015, 12:16:51 »
Eräs vaihtoehto dieselille on, kuten jo mks mainitsi, vetyautot.

Muutama lainaus:

Vetyauton hurja kysyntä on yllättänyt perusteellisesti Toyotan. Tehdas joutui lyhyen ajan sisällä taas vauhdittamaan uutuuden tuotantoa.
...

Auto hyödyntää Toyotan polttokennot ja hybriditeknologian yhdistävää TFCS-järjestelmää sekä Toyotan patentoimia vetysäiliöitä. Järjestelmä on selvästi energiatehokkaampi kuin perinteiset polttomoottorit, eikä se päästä lainkaan haitallisia CO2- tai muita pakokaasupäästöjä.

Auto kulkee tankillisella noin 500 kilometriä. Täyteen tankkaaminen vie kolmisen minuuttia.

Vetyä voidaan tuottaa useista eri luonnonlähteistä. Sitä saadaan sivutuotteena esimerkiksi jätevesien käsittelyn yhteydessä. Vetyä voidaan tuottaa myös vedestä hyödyntäen aurinko- tai tuulivoimaa.

Useimmat suurimmat autonvalmistajat kehittävät parhaillaan vetyautoja. Hyundai on ehtinyt ensimmäisenä maailmassa sarjatuotantoon ix35 Fuel Cell-mallilla.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #37 : Ke 14.10.2015, 21:27:01 »
Pienet dieselit ovat kriisissä tai ainakin niitä uhkaa kriisi. Sen voimme myöntää.
Mitä tilalle?
Älkää sanoko sähköauto. Ennen kuin latausasemia on moninkertaisesti nykyinen määrä myös maanteillä  (ja kun saamme sähköauton jossa on vetokoukku) sähköauto ei ole mikään ratkaisu. Vielä.

Latauspisteistä:

Lainaus
EU:ssa vireillä olevan direktiiviesityksen mukaan Eurooppaan rakennetaan sähköautojen latausverkosto vuoteen 2020 mennessä niin, että yksin Suomessa on tuolloin 71 000 latauspistettä, joista 7 000 julkisia.
  http://www.ensto.com/fi/uutishuone/artikkelit/101/0/enston_chago-sahkoauton_latausjarjestelma_valloittaa_q-park_finlandia

Vetokoukusta:

Lainaus
Pakkaa kaikkien tavarat Model X:n suureen etutavaratilaan, takatavaratilaan ja matkustajien istuinten alle. Etutavaratila on riittävän suuri kahdelle golflaukulle, ja takatavaratilaan mahtuvat helposti suuremmat tavarat, kuten polkupyörät, sukset ja lumilaudat. Vetokoukkuun asennettavilla lisälaitteilla kuljetat vielä lisää tavaroita. Model X on ensimmäinen sähköauto, jolla on 2 268 kilon vetokyky.
  http://www.teslamotors.com/fi_FI/modelx

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #38 : Pe 16.10.2015, 16:27:17 »

Lainaus
EU:ssa vireillä olevan direktiiviesityksen mukaan Eurooppaan rakennetaan sähköautojen latausverkosto vuoteen 2020 mennessä niin, että yksin Suomessa on tuolloin 71 000 latauspistettä, joista 7 000 julkisia.


Esitys on esitys.
Ihmetyttää miksi pelkästään julkisia latauspisteitä olisi 7000. Huoltoasemia tai tarkemmin Liikennepolttoaineiden jakeluketjujen toimipisteitä on Suomessa runsaat 1900. Johtuuko latauspisteiden suuri määrä sähköauton lyhyestä toimintasäteestä? Siinä kun dieselauto jatkaa matkaa, sähköauto lataa jo kolmannen kerran.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #39 : La 17.10.2015, 11:53:29 »

Lainaus
EU:ssa vireillä olevan direktiiviesityksen mukaan Eurooppaan rakennetaan sähköautojen latausverkosto vuoteen 2020 mennessä niin, että yksin Suomessa on tuolloin 71 000 latauspistettä, joista 7 000 julkisia.


Esitys on esitys.

No joo, näinhän se on. Ei ole kuitenkaan mitään syytä epäillä, etteikö näin kävisi.

Ihmetyttää miksi pelkästään julkisia latauspisteitä olisi 7000. Huoltoasemia tai tarkemmin Liikennepolttoaineiden jakeluketjujen toimipisteitä on Suomessa runsaat 1900. Johtuuko latauspisteiden suuri määrä sähköauton lyhyestä toimintasäteestä? Siinä kun dieselauto jatkaa matkaa, sähköauto lataa jo kolmannen kerran.

Latauspisteitten lukumäärän laskeminen on hiukan hankalaa. Jos otetaan huomioon, että kaikista schukopistorasioista voi hidasladata kaikkia sähköautoja, niin latauspisteitä on jo nyt miljoonia. Suurin osa näistä ei kuitenkaan ole julkisessa käytössä.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #40 : La 17.10.2015, 12:23:50 »
1-vaiheinen schuko, 10 A sulakkeella, antaa maksimissaan 2,4 kWh/tunti.
Jos sähköauton kulutus on 16 kWh/100 km schukosta saa ajomatkaa 15 km/tunti.
Töistä tulon ja aamulla töihin lähdön välillä sähköauto saa 180 km latauksen.



mks

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 366
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #41 : Ma 19.10.2015, 09:08:54 »
Ihmetyttää miksi pelkästään julkisia latauspisteitä olisi 7000. Huoltoasemia tai tarkemmin Liikennepolttoaineiden jakeluketjujen toimipisteitä on Suomessa runsaat 1900. Johtuuko latauspisteiden suuri määrä sähköauton lyhyestä toimintasäteestä? Siinä kun dieselauto jatkaa matkaa, sähköauto lataa jo kolmannen kerran.

Kun sähköautot yleistyvät, latauspisteitä on marketeissa ja muissa pysäköintipaikoissa. Kun auto pysäköidään, se on osa sähköverkkoa. Akun lataustilanteesta ja auton haltijan suostumuksesta riippuen se voi joko ottaa tai luovuttaa sähköä.

Pitkiä matkoja ajeleva autoilija varmaankin hankkii sellaisen sähköauton, jossa on pieni akku ja tila vetyä, metaania, bensaa, dieseliä tai jotain muuta kuluttavalle sähköä tuottavalle vimpaimelle. Jarrulevyjen kuumennus autoa hidastettaessa jää kuitenkin historiaan.

mks
Meiss' sama kude on kuin unelmissakin ja uni kietoo pientä elämäämme.
Shakespeare

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #42 : Ma 19.10.2015, 11:07:50 »
Jotenkin tuntuisi siltä, että kyllä sähköautoja pitäisi olla enemmän kuin latauspisteitä. Suomessa sähköautoja on vajaat 500.

Pikaisen ja pinnallisen tutustumisen pohjalta ymmärrän että mainittu EU-direktiivi ei vaadi latauspisteverkostoa vaan suunnitelmaa latauspisteistä.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #43 : Ma 19.10.2015, 11:27:10 »
Jarrulevyjen kuumennus autoa hidastettaessa jää kuitenkin historiaan.

Ainakin Volvo on tehnyt selvän päätöksen ottaa jarrutusenergia talteen tulevissa autoissaan.

Lainaus
Volvo kertoi hiljattain, että se kehittää täyssähköautoa varsin ripeällä aikataululla. Kiinalaisomistuksessa olevan ruotsalaismerkin sähköautoa odotetaan nimittäin markkinoille jo vuonna 2019. Tätä ennen Volvo tuo jo myyntiin S/V40-sarjaan ladattavan hybridin. Tällä hetkellä töpselistä lisävirtaa saava malli Volvolta löytyy vain suurimmasta XC90-sarjasta, mutta pääjohtaja Håkan Samuelssonin mukaan ”Volvon on nyt aika lopettaa sähköautojen kanssa puuhastelu marginaalissa, ja tuoda ne valtavirtaan”.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1445216297346.html

Kehittely on varmaan ollut jo pitkällä ennen VW:n julkitullutta päästösotkuakin mutta aika julkistukselle on tietysti juuri nyt otollinen. Huhu kertoo myös, että Teslan kanssa suunnittelevat mm. yhteistä latausinfrastruktuuria.


Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #44 : To 17.12.2015, 11:07:02 »
Anteeksi vaan jos en ymmärtänyt, mutta jos pienellä muovisella ilmanohjainpätkällä poistetaan kätevästi huijausvaikutus, oliko yleensä mitään etua koko huijauksesta? Tuollaisen asentaminen jo tehtaalla olisi maksanut ehkä 50 senttiä, kannattiko muka lähteä huijaamaan tuon puuttumisen takia?

Tai sitten tuo ei korjaa oikeasti mitään.

  http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vw-julkisti-takaisinkutsujen-aikataulun-suomessa/SKh5kpnK?ref=ampparit:58ed&ext=ampparit