Kirjoittaja Aihe: Dieselmoottorin kriisi  (Luettu 116284 kertaa)

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #75 : Ke 21.02.2018, 18:24:38 »
Ei ollut Mercedeskään viaton:

Lainaus
Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet mahdollisesti laittomia ohjelmistomuutoksia Mercedes-Benzin dieselautoissa, kertoo saksalaislehti Bild am Sonntag Automotive Newsin mukaan. Näiden ohjelmistomuutosten avulla autot ovat saattaneet läpäistä päästökokeita helpommin, lehti kirjoittaa.

Bild am Sonntag kirjoittaa, että Mercedes-Benzin dieselautoista on löytynyt Slipguard-niminen ohjelmanpätkä, joka tunnistaa, milloin auto on testattavana.

Toinen ohjelmistopätkä nimeltään Bit 15 kytki pois päästöjä vähentävän toiminnon vajaan 26 kilometrin ajon jälkeen.
  https://tekniikanmaailma.fi/saksalaislehti-mercedes-benzin-dieselautoista-loytyi-mahdollinen-huijausohjelma/

Onko yksikään diesel ollut valmistajan ilmoittaman päästöarvon suhteen edes likikään totuudessa?

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #76 : To 22.02.2018, 19:47:57 »
Onko yksikään diesel ollut valmistajan ilmoittaman päästöarvon suhteen edes likikään totuudessa?

Olisiko tämä: https://www.wartsila.com/products/marine-oil-gas/engines-generating-sets/diesel-engines/wartsila-32

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #77 : Ma 26.02.2018, 17:14:48 »
Diesel-autojen osuus Suomen teillä kasvaa. Mannerheimintiellä se taitaa laskea.

Liikenteessä oli viime vuoden lopulla noin 730 000 dieselhenkilöautoa. Bensiinikäyttöisiä oli runsaat 1,9 miljoonaa. Vuoden aikana dieselmallien määrä lisääntyi 26 000 autolla, mutta bensiinikäyttöisten vain 8 000 autolla.

Dieselien suhteellinen osuus maanteillä liikkuvista henkilöautoista siis nousi. Osuus on nyt runsaat 27 prosenttia.

https://www.hs.fi/talous/art-2000005582324.html

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #78 : La 03.03.2018, 17:11:16 »
On uutisoitu että joissain kaupungeissa Keski-Euroopassa on kiellettty dieselautojen käyttö. Jos näin on, ollaan oltu aika harkitsemattomia.
Mitä on diesel?
Diesel tarkoittanee moottoria, jossa palamisilma puristetaan nopeasti korkeaan paineeseen.  Sen lämpötila nousee ja ruiskutettu polttoaine syttyy. Lämpötila on korkea ja johtaa ilman typen palamiseen ja typpioksideihin.
Polttoaine on suurempimolekyylistä kuin bensiini ja on yksi hiukkaspäästöjen syy. Ruiskutusta ja polttoainetta kehittämällä voidaan hiukkaspäästöjä vähentää.
Mazda on kehittänyt bensa-toimisen puristussytytteisen moottorin - kai se on diesel?
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mita-ihmetta-mazda-japanilaismerkki-kehittaa-bensiinimoottoria-toimii-diesel/

Jos diesel kiellletään jäävät ulos bussit, kuorma-autot, traktorit.

Yksioikoinen dieselien kieltäminen torppaa dieselien kehityksen kun tavoitteena pitäisi olla päästöjen rajoittaminen.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #79 : Ma 05.03.2018, 08:43:23 »
On uutisoitu että joissain kaupungeissa Keski-Euroopassa on kiellettty dieselautojen käyttö. Jos näin on, ollaan oltu aika harkitsemattomia.

Taisi Saksan tapauksessa olla kyse vanhempien dieseleiden liikkumiskiellosta kaupungeissa. EURO-6 määräykset täyttäville ei kai kategorisia kieltoja ole suunniteltu. Ymmärrettävää, että rajoitetaan sellaisten laitteiden käyttöä jotka tarkoituksellisesti on suunniteltu rikkomaan määräyksiä.

Samalla saadaan uusien autojen kysyntä kasvuun ja vanhat myytyä nopeasti Suomeen ja Puolaan. Mersulippistä tulee näkymään entistä useammin ABC:n nurkilla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #80 : Ma 05.03.2018, 08:48:31 »
Kritisoin joidenkin lehtien tulkintaa: dieselit kielletään.
Tavoite -päästöjen rajoittaminen -on perusteltu.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #81 : Ma 05.03.2018, 11:35:01 »
Ymmärrettävää, että rajoitetaan sellaisten laitteiden käyttöä jotka tarkoituksellisesti on suunniteltu rikkomaan määräyksiä.

..kuten linja-autot ja kuorma-autot ja lunta mättävät kauhakuormaajat...ja vanhat autot jotka täyttävät rekisteröinnin aikana voimassa olleet määräykset...otsikolla "dieselit kielletään kaupungeissa" kielletään myös uusimmat, määräykset täyttävät, dieselit.

harkintaa please!

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #82 : Pe 09.03.2018, 08:17:53 »
Dieseliä tullaan syrjimään yhä useammassa paikassa. Roomakin on liittynyt klubiin.

Lainaus
Rooma ilmoitti liittyvänsä kasvavaan joukkoon kaupunkeja, jotka kieltävät dieselmoottorilla varustettujen autojen liikkumisen keskustassa.

https://www.is.fi/autot/art-2000005585641.html

Yli 40-vuoden jälkeen, voidaan sanoa että jenkkien päätös siirtyä lyijyttömään 1973 oli oikein hyvä. Samoin käy varmaan tässäkin, jälkeenpäin vasta selviää kuinka viisaita oltiin.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #83 : Pe 09.03.2018, 10:40:02 »
Dieseliä tullaan syrjimään yhä useammassa paikassa. Roomakin on liittynyt klubiin.

Lainaus
Rooma ilmoitti liittyvänsä kasvavaan joukkoon kaupunkeja, jotka kieltävät dieselmoottorilla varustettujen autojen liikkumisen keskustassa.


Kyseessä on naispormestari Virginia Raggin lupaus. En tiedä vaatiiko voimaantulo vielä esim. oikeuden päätöstä kuten Saksassa. Kielto tulisi voimaan 2024.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #84 : Ma 12.03.2018, 08:27:16 »
Dieseliä tullaan syrjimään yhä useammassa paikassa. Roomakin on liittynyt klubiin.

Lainaus
Rooma ilmoitti liittyvänsä kasvavaan joukkoon kaupunkeja, jotka kieltävät dieselmoottorilla varustettujen autojen liikkumisen keskustassa.


Kyseessä on naispormestari Virginia Raggin lupaus. En tiedä vaatiiko voimaantulo vielä esim. oikeuden päätöstä kuten Saksassa. Kielto tulisi voimaan 2024.

Luulen, että Raggi ei ole ihan vaan itsekseen lähtenyt liikkeelle asiassa. Melkomoista kannatusta asialle täytyy olla ennenkuin pormestari sitä lähtee edes ajamaan.

Dieselautoilua tullaan rajoittamaan ainakin Pariisissa, Madridissa, Ateenassa, Lontoossa, Oslossa ja Stuttgartissa, sekä tietysti Roomassa.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #85 : Ma 12.03.2018, 16:01:59 »

Dieselautoilua tullaan rajoittamaan ainakin Pariisissa, Madridissa, Ateenassa, Lontoossa, Oslossa ja Stuttgartissa, sekä tietysti Roomassa.


Olen koettanut kiinnittää huomiota terminologiaan. Onko Mercedes C 300 Bluetec Hybrid (W205) dieselauto?
Hybrididieseleitä on muitakin.
Saksan liittovaltion hallinto-oikeus antoi päätöksellään luvan Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungeille päättää EU- ja liittovaltiotasoisia päästösäännöksiä tiukemmista rajoituksista. Antoi luvan...yksikään kaupunki ei ole Saksassa päättänyt rajoittaa dieselautoilua.Väite "Dieselautoilua tullaan rajoittamaan ainakin Pariisissa, Madridissa, Ateenassa, Lontoossa, Oslossa ja Stuttgartissa, sekä tietysti Roomassa" on liioittelua.

Dieselin päästöjä voidaan hoitaa lisätekniikalla, n.3000 € sijoitus per auto. Pikkudieselille tämä on paha rasite, ei niinkään kuorma-autolle tai linja-autolle.
Dieseleitä nekin.



Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #86 : Ma 12.03.2018, 17:27:52 »
Olen koettanut kiinnittää huomiota terminologiaan. Onko Mercedes C 300 Bluetec Hybrid (W205) dieselauto?
Hybrididieseleitä on muitakin.

Terminologia on tärkeää. Tässä tapauksessa ladattava diesel-hybridi on sähköinen ajoneuvo jos sillä ajetaan vain sähköllä. Mielestäni.

Näitä ei taida tosin olla muuta kuin Volvolla ja ilmeisesti siis Mersulla. Marginaalinen määrä ajoneuvojen kokonaismäärästä.

Hyvä olisi jos vanhemmatkin bussit ja kuorma-autot varusteltaisiin siten, että typpioksidipäästöt jäisivät olemattomiksi.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #87 : Ti 13.03.2018, 10:36:53 »

Terminologia on tärkeää. Tässä tapauksessa ladattava diesel-hybridi on sähköinen ajoneuvo jos sillä ajetaan vain sähköllä. Mielestäni.


Kun akku tyhjenee käynnistyy polttomoottori, joka siis voi olla diesel. Tällöin ajo kaupungissa päättyy, vaikka hybridiauto on juuri kaupunkiliikenteeseen rakennettu. Jos diesel käynnistyy vaikka liikenneympyrässä, pitää pysähtyä siihen ja sammuttaa diesel.

Sanomani on, että tuollainen kielto johtaa näpertelyyn, kun tarkoitusta vastaava säädös olisi päästöjä - typpioksidi, hiukkaset- koskeva rajoitus.

Jorma Moottori

  • Vieras
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #88 : Ti 13.03.2018, 14:05:53 »

Terminologia on tärkeää. Tässä tapauksessa ladattava diesel-hybridi on sähköinen ajoneuvo jos sillä ajetaan vain sähköllä. Mielestäni.


Kun akku tyhjenee käynnistyy polttomoottori, joka siis voi olla diesel. Tällöin ajo kaupungissa päättyy, vaikka hybridiauto on juuri kaupunkiliikenteeseen rakennettu. Jos diesel käynnistyy vaikka liikenneympyrässä, pitää pysähtyä siihen ja sammuttaa diesel.

Sanomani on, että tuollainen kielto johtaa näpertelyyn, kun tarkoitusta vastaava säädös olisi päästöjä - typpioksidi, hiukkaset- koskeva rajoitus.

Jos dieselin käynnistämisestä kaupungissa saa vaikka 1000€:n haittamaksun ei kyse ole mielestäni näpertelystä.

Patu

  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 260
Vs: Dieselmoottorin kriisi
« Vastaus #89 : Ti 13.03.2018, 17:42:10 »
Jos dieselin käynnistämisestä kaupungissa saa vaikka 1000€:n haittamaksun ei kyse ole mielestäni näpertelystä.

Ehkä olisi syytä kieltää diesel-autojen näkyminenkin.