Audilla lienee sähkömoottorilla kulkeva malli, jossa pienehkö dieselmoottori latailee hissukseen akkua.
En paljoa tunne moottoritekniikkaa, mutta mielessäni kangastalee, että vakiokierrosluvulle optimoitu tasaisesti akkua lataava dieselmoottori voidaan tehdä olennaisesti päästöttömämmäksi kuin vaihtelevilla kierroksilla vaihtelevaa momenttia tuottava.
Nähdäkseni maailmassa, jossa yli 130 km/h nopeuksia ei juurikaan sallita, suuria tehoja tarvitaan vain lyhyissä kiihdytyksissä ja tolkuttomissa ylinopeuksissa. Jos akku antaa tarvittaessa 250 kW, niin dieselprutku voi hoidella 30kW:lla akun latauksen. Akun tulee maksimissaan riittää 2km mäen ripeään nousuun (serpentiinissä nykivä nopeus ei ole ongelma, jos jarrutus lataa akkua).
mks