Maaseudun Tulevaisuus perustaa juttunsa D-matin laskelmiin,...
"Raideliikenteessä on huomioitu VR:n ja HKL:n käyttämä vihreä
sähkö. "... jotka perustuvat Sitran LIPASTO-tietokantaan eli sen RAILI-alaosioon. Laskentakuvauksessa ...
http://lipasto.vtt.fi/raili/raili_menetelma.pdf ... todetaan:
"Sähköjunille ei lasketa päästöjä, koska niiden käytönaikaiset päästöt ovat nolla. Niiden päästöt syntyvät
sähköä tuottavissa voimalaitoksissa. Sen sijaan energiankäyttö lasketaan ja ilmaistaan sähkö-
energian käyttönä. 2g matkustajakilometrille sisältänee siis junien huoltorakennusten kaukolämitysenergialla tapahtuvaan lämmitykseen ja silloinkin puhutaan lähinnä päästöstä tuolikilometriä kohden. Sähköauton vertailuluku 122 g / km on 10% enemmän kuin oman autoni mitattu päästö! Sähköautojen käyttämä "tavallinen sähkö" ilmeisesti tuotetaan turpeella pienvoimalassa ilman hukkalämmön talteenottoa.
Junien oikeampi arvo lienee 20g / tuolikilometri eli keskimäärin 60g / matkustajakilometri riippumatta siitä kuinka arvovaltainen indoktrinaattoriketju kahta grammaa kilometrille matkustajaa tai tuolia kohden indoktrinoi.
Maaseudun Tulevaisuus antaa vertailussaan henkilöauton päästöksi 200g kuljettajakilometriä kohden. Sellaiseen autoon minulla ei ole varaa/halua.
Omalla kalustollani
- mitatulla kulutuksella 4.5l/100km,
- bensiinin tiheydellä 0.72,
- Bensiinin => CO2 painosuhteella pii eli 3.14 ja
- ja arvioidulla keskimääräisellä henkilömäärällä 1.7
päästö on 60g matkustajakilometriä (kuljettajakin on tässä matkustaja toisin kuin taksissa tai junassa) kohden.
Lentokoneen (MD80) päästöksi on annettu 470g / "henkilökilometri". Periaatteessa MD80 kulutti 70% enemmän kuin esim Finnairin nykyinen kalusto, mutta tuollaiseen lukemaan pääsee lähinnä IATAn kartellin aikaisilla matkustajamäärillä. Airbus A321 päästelee 80 grammaa kilometrille matkustamon tuolia kohden vaakalennossa. Idealistinen interreilaaja on toki lukenut jutun, että lentokone käyttää matkalla Helsingistä Ouluun puolet polttoaineesta nousussa ja kertoo mielessään vaakalennon päästön kahdella ja pitää tuolla matkalla Airbusin keskimääräisenä päästönä 160g / tuolikilometri. Siis miettimättä kuinka suuri osuus matkasta lennettin vaakalentoa ja miten nousussa kerättyä potentiaalienergiaa voi matkan loppupuolella hyödyntää ...
Sokkeloista on. Maaseudun Tulevaisuus perustaa indoktrinaationsa sekaisin kulkuneuvoa/tuolia/matkustajaa kohden laskettuihin/väitettyihin/tarkoitushakuisiin päästöihin kilogrammoina 440km matkalla eli mittayksikössä, jota ilman laskutoimitusta lukija ei osaa yhdistää tietämiinsä verrokkeihin.
Laskelman tuottamis- ja muotoilutapa lienee lehden traditio maataloustulolakien neuvottelujen ajalta. Lentokoneen kulutus saadaan viljan tuotantoon käytetyn panoksen kaavasta ja junan kulutus viljelijän saaman myyntitulon laskentakaavalla.
mks