Tämä ei nyt liity mitenkään tiukasti robottiautojen eettiseen ongelmaan, mutta tulipahan vaan mieleen, että kaikkeen tällaiseen laitteiden älykkääseen toimintaan liittyy sellainen ongelma, että jos laitteet jakaisivat tietoa keskenään enemmän, niillä olisi periaatteessa paremmat edellytykset tehdä "oikeita" päätöksiä. Siis jos vaikka vastaantuleva auto mäen takaa jakaisi dataa olosuhteista mäen takana, tai liikennevalo siitä, milloin se aikoo vaihtua. Lisää esimerkkejä keksittävissä.
Mutta tällainen edellyttäisi firmariippumattomien vuorovaikutusstandardien luomista ja datan jakamisen standardien luomista. Ja firmat joutuisivat jakamaan usein kalleimpana aarteenaan pitämäänsä dataa toislle firmoille, Ja kilpailuasetelma muuttuisi niitten välillä jollain tavoin.
Noh, ja lisäksi, autoilukontekstissa tulisi mukaan vaara, että joku pääsisi syöttämään väärää tietoa autoni päätöksentekoprosesseihin. (Mutta esim. kodin älyllistämisessä tällainen vaara ei olisi ollenkaan yhtä kriittinen, ja jos firmat suostuisivat yhteisiin vuorovaikutusstandardeihin ja siihen, että heidän laitteensa jakaisivat tietojaan samassa tilassa oleville muille laitteille, saavuteittaisiin paljon parempaa integraatiota kodin laitteiden välillä. Koska hyväksyntä, että joku tietty laite pääsee tiedonjakamisen piiriin voitaisiin kuitenkin sälyttää laitteiden omistajalle. Toisin ehkä kuin autokontekstissa.)