Näkyy öljyn hinta laskeneen. Sehän taas sopii USAlle mutta ei Putinille.
Noh, Syyria ei ole pelkkä öljypelin nappula. Mikä Putinin pelin henki lopulta on jää minulta sanomatta.
Öljyn hinta oli eräs pahoista virhearvioinneista, joita menneinä vuosina tein. Oletin öljyn saatavuuden rajoittavaksi tekijäksi, ja vaikka se sitä jossain mielessä onkin, täytyy tunnustaa etten voi olla samaa mieltä silloisen itseni kanssa. Sitä paitsi olin siinä käsityksessä, että öljyn hinta oli jo nousemassa pysyvästi korkeammalle tasolle. On hyvinkin mahdollista ja jopa todennäköistä, että saatavilla olevan öljyn määrästä johtuen sen käyttö ehtii ensin romahduttaa biosfäärin tilan kuin sen saatavuus ehtyy (se ei silti tarkoita, etteivätkö öljyn tuotantoshokit vastaisuudessa voisi horjuttaa talouden vakautta).
Kuulun kai (?) vähemmistöön, mielestäni Venäjän lähi-idän politiikan tavoitteet eivät ole läheskään niin alhaiset kuin ne halutaan ymmärtää. Tietenkään ei ole takeita, että alue vakautuu Venäjän voimatoimien myötä. Vaikea sanoa miten se voisi vielä nykyisestä huonontua, elleivät amerikkalaiset ala seuraavaksi jakamaan lisää aseita ISIS:in käsiin.
Olen ollut ISIS:in terroritiedotuskampanjan alusta saakka sitä mieltä, että järjestö tulisi hävittää, eikä vain hävittää, vaan lakaista maan päältä. Mielestäni siihen tehtävään ei ole tartuttu. Olen vakavissani sanoessani, että esimerkiksi taktisia ydinaseita tulisi harkita. Pakolaiskriisiä on vaikea ratkaista, ellei keskisen Irakin sadistista teokratiaa hävitetä, mutta se tulisi hävittää esimerkinomaisesti kuten yleensäkin ihmismielen mädännäisin korruptio silloin, kun korruptio saa sadistisia ja hallitsemattomia muotoja.
Toisaalta lännessä ei uskalleta puhua siitä ilmeisestä ideologisesta tilanteesta, että Irakissa on käynnissä islamilaisen maailman uskonsota samoin kuin euroopassa käytiin sarja sotia uskonpuhdistukseen liittyen 1600-luvun paikkeilla. Uskonnollisen fanatismin lyöminen edellyttää hengellistä puhdistusta Saudi-Arabian kasvaimessa, jonka etäpesäkkeitä varsinaiset konfliktialueet ovat. Ilmiön juuret ovat paljon syvemmällä historiassa kuin pelkästään lännen siirtomaa-ajassa. Noista juurista on vaikea tulla tietoiseksi, koska historiaa valkopestään sumeilematta arabien loukatun ylpeyden ruokkimiseksi.
Lännessä puuttuu järkeenkäypä analyysi tilanteesta siksi, että meillä ei saa antaa uskonnolle sitä roolia, joka uskonnolla noiden maiden päivänpolitiikassa on. Ei haluttaisi edes sanoa ääneen, että kyse on arabikevättä seuranneista uskonsodista. Suhteemme lähi-idän konflikteihin on siten nihilistinen.
Lisäys: löysin harvinaisen kelvottoman
artikkelin aiheesta; kirjoittaja ei näy ymmärtäneen mitään, ei tunne historiaa, ja ei
halua ymmärtää loppuja.
There is not even anything particularly Middle Eastern in the Isil mode of operation. In fact, the gratuitous violence and promiscuous mayhem of its onslaught resembles nothing so much as 19th-century European anarchism, whose objective was simply to create the maximum amount of indiscriminate chaos with the vague intention of undermining the existing order.Ei, vaan ISIS:in toiminta heijastaa järjestön arvoja ja noiden arvojen funktionaalisuutta. Lisäksi 'eurooppalainen anarkismi' ei ollut pääsääntöisesti sattumanvaraista väkivaltaa, vaan sillä oli filosofinen pohjansa. Daley unohtaa etenkin venäläiset anarkistit, jotka hierarkisesti järjestäytyneet leninisti-marxistit tuhosivat ensimmäiseksi. Kirjoittaja ei lainkaan tunne anarkismin aatehistoriaa, eikä edes
sivua artikkelissaan islamin aatehistoriaa. Itse asiassa Dailey esittää, ettei aatehistorialla ole väliä eikä sitä tulekaan ymmärtää.
So, no, there is nothing original or unprecedented about this. The world has dealt with mass psychosis before – or rather, failed to deal with it. It would be unforgiveable to make the same fatal mistake again: to treat what is really a form of mindlessness as if it were a rational programme that could somehow be accommodated in the global debate.Erehdys on (dogmaattisesti) uskoa, ettei massapsykooseissa voi olla mitään uskonnollista -uskonnollisuutta
ei voi arvioida ilmiökenttänä, johon ei kuulu massapsykoosin mahdollisuus. On käsittämätöntä kirjoittajalta unohtaa, miten myös eurooppalaisessa historiassa uskonnolliset fanaatikot ovat polttaneet ja hakanneet paloiksi vääräuskoisina pitämiään kansanosia, ja miten ISIS on toiminut täsmälleen saman logiikan ehdoin. Daileyn artikkeli käy malliesimerkistä, miten ymmärrystä ja historiaa sekoitetaan läntisessä journalismissa mukavuussyistä. Minun on vaikea nähdä, miten ideologinen peruste katoaisi kieltämällä sen ideologisuus varsinkin kun sen ajajat ovat itse mukana uskonnollis-ideologisin perustein, tai miten esimerkinä käytetty anarkismi ei olisi ideologia, jolla on filosofinen taustansa. Tolstoi näkyy unohtuneen pahasti.