Facebookissa olleen kuvan takia aloin mietiskelemään, miksei tuollaisia kahviloita enää näe missään?
Eikö vaikka vanhan linja-auton uusi elämä trendikahvilana olisi mahtava idea?
Lahden seudulla toimii hampurilaisravintola Bus Burger, jossa amerikkalainen koulubussi on upotettu osittain vanhaan huoltoasemaan. Nykyisin yrittäjä on hankkinut myös toisen koulubussin, jossa toimii kesäisin jäätelöbaari.
Paikka on erittäin suosittu vaikka sijaitseekin etäällä keskustasta lähes keskellä "ei mitään".
Lahden torin reunalla on myös ravintolayritys nimeltään
Mamma Maria. Italialais-ulkomaalais-suomalainen italialainen ravintola. Ravintola on jonkinlainen paikallinen instituutio, ja kun sinne menee pöytää varaamatta, joutuu usein odottamaan eteisessä että paikka vapautuu.
Mamma Maria on melko persoonallisen tuntuinen paikka, tarkoitan että se on pyörittäjiensä näköinen ja sen aistii. Lisäksi ruoka on varsin mainiota, ainakin pizzan osalta, mutta ei missään nimessä niin erinomaista että se yksin riittäisi selittämään menestyksen.
Tarkoitukseni ei ole mainostaa paikkaa, vaan huomauttaa että usein ravintolayritykset, joiden omistajilla on jokin henkilökohtainen missio, menestyvät. Heidän on toki pyrittävä tarjoamaan ruokaa, mikä menee kaupaksi, mutta samalla he eivät vain reagoi mahdolliseen kysyntään vaan haluavat tarjota omasta mielestään parhaan mahdollisen tuotteen.
Toinen esimerkki on Helsingissä nopeasti asemansa sementoinut
Fafa's. Iso Roballe joitain vuosia sitten nuorten yrittäjien (jotka eivät edes puhuneet Suomea) avaama falafel-pikaruokala. He tekivät ainakin tuolloin Suomen parhaat falafelpitat, ja mahdollisesti ainoat hyvät. Paikka oli mukava, "omistajiensa näköinen" ja tuote erinomainen. (Huonona puolena hinta: vajaa 10e falafelista saisi ostajan monesta muusta maasta kavahtamaan). Nyt heillä taitaa olla kolme myyntipistettä Helsingissä, enkä ole ainakaan kuullut että huonommin menisi. Lisäksi he ovat laajentaneet tarjontaansa ainakin kebab-annoksiin.
Suomalaiset ovat melko kokeilunhaluista porukkaa, ja tuntuu että hyvin monenlaisilla konsepteilla on mahdollista pärjätä nykyään. Kunhan yrityksellä on
oma ajatus. Omassa kotikaupungissani nousevat ja kaatuvat ravintolayritykset vaikuttavat geneerisiltä: ne tuntuvat tekevän vain jotakin ja niiden ilme on sliipattua ketjuaravintolaa (Amarillo, Rosso, jne.) mukaileva. Ne ovat paikkoja, joiden teippauksiin ilmestyy: "mexican, italian, greek, wok", tai jotain muuta persoonatonta ja lähes sattumanvaraiselta tuntuvaa "jokaiselle jotakin" -höttöä. Jos johonkin sitten keskitytään, niin tuntuu että kyse on siitä että "niin suomalaisethan tykkää tästä välimerellistä, tehdääs jotain sellaista", ja näin ruoka maistuu siltä ettei mukana ole ylpeyttä tai kunnianhimoa. Ne harvat paikalliset "instituutiot" ovat kaikki melko simppeleitä konsepteiltaan, mutta silti ja siitä huolimatta pysyneet pystyssä jo pitkään. He tietävät mitä tekevät, haluavat (näemmä) tehdä juuri sitä, ja tekevät sitä omalla tavallaan hyvin.